BANJALUKA, Veliki broj građana RS sve češće se odlučuju za kasko osiguranje vozila, posebno kada su u pitanju automobili novijeg datuma proizvodnje ili veće vrijednosti. Prednost kasko osiguranja, tvrde stručnjaci, ogleda se u činjenici da je vozilo osigurano, bez obzira da li je sam osiguranik odgovoran za nastalu štetu ili neko drugo lice, dok obavezan vid osiguranja pokriva samo štete koje osiguranik prouzrokuje trećim licima, a osiguranik odnosno lice odgovorno za nastali štetni događaj sam pokriva troškove oštećenja vozila koje je u njegovom vlasništu.
Prema podacima Agencije za osiguranje RS, od ukupnog broja polisa neživotnog osiguranja, koje su zaključene u prvih šest mjeseci ove godine, na polise kasko osiguranja vozila odnosilo se dva odsto ili 5.652 polisa.
– U tom periodu za nadoknadu šteta po osnovu kasko osiguranje vozila u isplaćeno je ukupno 3.070.371 KM – rekla je Božana Šljivar, direktorka Agencije za oiguranje.
Nepravilnosti vezane za kasko osiguranju, koje je identifikovao ombudsman u osiguranju, odnosile su se na neobavještavanje stranke o dokazima na osnovu kojih je utvrđena visina odštete i neprilaganje detaljno obrazloženog obračuna.
– Građani treba da se upoznaju s opštim i posebnim uslovima osiguranja te da razjasne šta je osnovica za obračun premije, a šta osnovica za isplatu odštete, zašto je bitna nabavna vrijednost vozila, kako se utvrđuje vrijednost vozila kada se desi osigurani slučaj, koji rizici su isključeni iz kasko osiguranja, kakav uticaj ima promjena vlasnika vozila na važnost ugovora o kasko osiguranju i slično – navela je Šljivareva.
U osiguravajućim društvima pojašnjavaju da ako je riječ o djelimičnoj šteti vozila, procjenu štete vrše ovlašteni procjenitelji i ista se isplaćuje na bazi stvarne vrijednosti štete. Ukoliko je u pitanju potpuna šteta obračun se vrši na osnovu novonabavne vrijednosti koja se umanjuje za iznos amortizacije i vrijednosti spašenih dijelova.
Dragan Čulić, službenik za marketing i odnose s javnošću u Dunav osiguranju, pojašnjava da procenat učešća premije po osnovu kasko osiguranja iznosi do devet odsto u ukupno realizovanoj premijii.
– Najveći obuhvat kasko premije jeste u onom dijelu gdje su vozila kupljena na lizing, s obzirom da lizing kuće insistiraju na obaveznom kasko osiguranju onih vozila koja se kupuju na ovaj način – rekao je Čulić.
Premija zavisi od vijednosti vozila, godine proizvodnje, obima pokrića odnosno od toga koje rizike klijent želi pokriti zaključenom polisom kasko osiguranja, te da li je ugovoreno osiguranje s učešćem ili bez učešća u šteti.
– Svojim klijentima nudimo i određene pogodnosti pri zaključivanju polise kasko osiguranja, prije svega za ugrađene sisteme zaštite od krađe i GPS sistem – rekao je Čulić.
U Mikrofin osiguranju za prvih šest mjeseci ove godine fakturisali su 105.000 KM premije kasko osiguranja što čini 11,2 odsto od ukupne premije u ovom periodu.
– Naša kasko polisa orijentisana je prvenstveno na novija vozila, odnosno vozila do četiri godine starosti te nam je i u struktura osiguranih uglavnom vozila novijeg datuma proizvodnje – rekao je Predrag Kovačević iz Mikrofin osiguranja uz napomenu da oni prati trend koji vlada na tržištu osiguranja i koji podrazumijeva da kasko osiguranje učestvuje u ukupnoj premiji neživotnih osiguranja u iznosu od oko devet odsto.
Dušan Kačar, samostalni referent za kasko osiguranje u Krajina osiguranju, kaže da na nova vozila nude kasko osiguranje na novonabavnu cijenu bez učešća u šteti.
– Ako je šteta recimo 10.000 KM mi klijentu damo isto toliko ukoliko je vozilo novo. Znači dobija se tržišna vrijednost i nema načina da se klijent obešeti. Isplata štete važi u svim situacijima osim u slučajevima da je vlasnik polise bio pod uticajem alkohola ili droge u trenutku nastanka štete – rekao je Kačar. Fokus