BEOGRAD, Fond za reklame našao se prvi na meti kada je trebalo smanjiti troškove poslovanja uslijed krize. Drugu godinu lošeg bilansa privrede na svojoj koži osjećaju i oglašivači. Prije svega štampani mediji, ali i televizije. S druge strane, Internet u Srbiji, postaje sve omiljenije mjesto za reklamnu poruku. Razlog je jednostavan – publika je brojnija, a emitovanje jeftinije. Iako je među rijetkim medijima koji bilježe rast, i dalje je na začelju reklamnog tržišta.
Podaci agencije za istraživanje medija “AGB Nilsen” pokazuju da je prošle godinu, u odnosu na 2008. u reklamno tržište uloženo skoro za četvrtinu manje sredstava.
– Reklamnih spotova u ovom trenutko ima i više nego ranije, ali je pitanje da li su cijene ostale iste – objašnjava Darko Broćić, direktor “ABG Nilsena”. – Prošle godine je zabilježen pad od čak 22 odsto. Televizije su osjetile pad od 16 odsto. Prvi kvartal ove godine, mada je nezahvalno tako rano predviđati, ostavlja utisak oporavka. Da li će se tako nastaviti, tek ćemo vidjeti.
Istovremeno sa krizom novina, radija i televizija, Internet doživljava procvat. U Srbiji je ovo tržište, doduše, još malo i postoji tek pet godina. Kako objašnjavaju u agenciji “Hitpul”, od svih sredstava koja se daju za reklame, na one na globalnoj mreži troši se svega dva odsto. U svijetu je taj procenat daleko veći.
– Internet-oglašvanja u Srbiji je u proteklih nekoliko godina bilježilo veliki rast i to po godišnjoj stopi od 30 do 50 odsto – objašnjava Gabrijela Stjepanović, menadžer u agenciji “Hitpul”. – Svjetska ekonomska kriza je prouzrokovala usporeniji rast tržišta internet-oglašavnja, ali se tek u predstojećem periodu očekuje njegova velika ekspanzija.
Daleko smo od prosjeka kakav se bilježi u razvijenim zemljama, ali se saznanja svjetskih marketinških stručnjaka neizbježno odražavaju i na trendove oglašavanja kod domaćih klijenata. Stvara se sve veća potreba za komuniciranjem promotivne poruke putem najpopularnijeg medija današnjice. Novosti