ATINA, Promovišući rekordne popuste i do 80 odsto, grčki trgovci tokom ovih ljetnjih dana pokušavaju da privuku osiromašene kupce i održe minimum rentabilnosti svojih radnji. Za mnogobrojne vlasnike ovo je posljednji pokušaj da se održe u životu, u protivnom, mnogi će biti primorani da stave katanac na vrata.
Statistički podaci su poražavajući i govore o trećoj godini zaredom u kojoj se bilježi pad prometa u grčkim trgovinama. U ovoj godini do juna, bruto promet bio je u minusu od 40 odsto, a tokom juna pao je za dodatnih 10 odsto.
U međuvremenu je porast PDV i akciza na gorivo ukazivao na potrebu da se cijene povećaju, ali su trgovci bili prinuđeni da svjesno ulaze u minus, ne bi li se oslobodili zaliha i spasli goli život.
Nekadašnji “trgovački rajevi”, autleti, monumentalni šoping-molovi, koji su devedesetih nicali kao pečurke, sada zvrje prazni. Hiljade lijepo aranžiranih izloga istaklo je naljepnicu “izdaje se”. Velike svjetske kompanije pozatvarale su grčka predstavništva i danas sa relativnim uspjehom rade samo supermarketi i ekskluzivne radnje koje nude najskuplju robu. Po običaju, nikakve krize ne dopiru do “nedodirljivih” i nema te robe koja je za privilegovane skupa ili nedostupna.
Ali to je paradoks od koga može da živi samo mali broj trgovaca. Za sve ostale, zvona odavno zvone na uzbunu.
Vlasti su propisale obavezne mjere za vrijeme trajanja popusta, kako bi zaštitile građane od mogućih marifetluka. Jedna od obaveza jeste da se istaknu i stara i nova niža cijena.
Mladi odlaze
Da je neko prije 20 godina Grcima rekao da će danas odlaziti u potragu za boljim životom – u Češku, vjerovatno bi mu se smijali. Ali, to je danas realnost. Najviše odlaze mladi koji su najviše i razočarani. Otkako je zemlja prije nešto manje od 30 godina pristupila Evropskoj zajednici a kasnije i Evropskoj uniji, standard se stalno popravljao. No, pokazalo se da je on konstruisan na klimavom tlu – sada se sve ruši, a mladi se osjećaju prevarenima i masovno napuštaju zemlju. Novosti