BEOGRAD, Srbija bi prema usvojenom Transport master planu u svoju željezničku mrežu do 2027. godine trebalo da uloži 7,446 milijardi evra. Od toga, na investicije odlazi 5,1 milijarda, a ostatak od 2,346 milijardi planiran je za održavanje srpskih pruga. Inače, prema ocjeni stručnjaka u najvažniji željeznički pravac, Koridor 10, koji bi trebalo da bude osposobljen za brzine od 160 kilometara na sat, utrošiće se 3,5 milijardi evra. To znači, dvokolosječnu i elektrificiranu prugu duž cijele trase.
Na listi projekta prvo mjesto zauzima izgradnja drugog kolosjeka na dionici Stara Pazova – Subotica. Master plan predviđa i modernizaciju dionica Velika Plana – Stalać, Đunis – Trupale, Stara Pazova – Šid. Drugi kolosjek gradiće se i od Resnika do Velike Plane, od Stalaća do Đunisa, od Niša do Preševa i od Niša do Dimitrovgrada.
Regionalne pruge povratiće projektovanu brzinu, a izgradiće se konačno i dionica Valjevo – Loznica. Barska pruga biće osposobljena za brzine od 120 kilometara na sat, a istom brzinom saobraćaće vozovi i na dijelu od Beograda do Vršca. Realizacija ovog master plana, koji mnogi ocjenjuju kao spisak lijepih želja, moguća je samo ako država obezbijedi finansiranje iz pretpristupnih fondova EU, kredita i republičkog budžeta.
Na nekim projektima “Željeznice Srbije” već rade. Tako je obezbijeđen kredit Evropske investicione banke od 80 miliona evra za modernizaciju 93 kilometra pruge na Koridoru 10. Riječ je o dionicama Batajnica – Golubinci, Ćele Kula-Staničenje, i Gilje – Ćuprija – Paraćin. U modernizaciju pruge Batajnica – Golubinci, uključujući i izgradnju nove pruge duge sedam i po kilometara između Stare Pazove i Golubinaca, uloženo je 33 miliona evra. Modernizacija te pruge završena je krajem prošle godine i ova dionica prva je u Srbiji kojom vozovi mogu da saobraćaju brzinom od 160 kilometara na sat. U ovoj godini “Željeznice”očekuju dalju realizaciju kredita i početak radova na dionicama Gilje – Paraćin i Ćele Kula -Staničenje.
U 2011. godini plan “Željeznica Srbije” je da obezbijedi zajam Evropske banke za obnovu i razvoj od 100 miliona evra. Dio, od 35 miliona evra biće iskorišćen za nabavku kolosječnog materijala, pa će se broj laganih vožnji prepoloviti. Preostalih 65 miliona evra biće iskorišćeno za nabavku elektro lokomotiva.Od Evropske investicione banke srpske željeznice planiraju da pozajme 150 miliona evra i taj novac namjenjen je za modernizaciju i izgradnju dvokolosječne pruge na relaciji Stara Pazova – Novi Sad, za brzine do 160 kilometara na sat.
Vlada Njemačke daće 45 miliona evra za modernizaciju i elektrifikaciju pruge Pančevo – Vršac – državna granica. Od Češke eksportne banke očekuje se zajam od 120 miliona evra za prugu Niš – Dimitrovgrad.
Ruski kredit
Pregovori sa Ruskom Federacijom oko realizacije dogovorenog kredita u iznosu od 800 miliona dolara za željeznicu biće nastavljeni naredne godine. Saobraćajni institut CIP i “Željeznice Srbije” do kraja 2010. treba da dopune idejni projekat za završetak Beogradskog željezničkog čvora i gradnju pruge Valjevo – Loznica. Novosti