SARAJEVO, Sedam firmi iz Hercegovine i više pojedinaca u zadnje tri godine nelegalno je eksploatisalo i prodalo oko 46.200 tona boksita iskopanih sa područja koja pripadaju hercegovačkim rudnicima, upozorio je glavni federalni tehnički inspektor Miro Mehmedbašić.
Do ovih rezultata inspekcija je došla nakon višemjesečne kontrole.
Tona boksita, po podacima iz rudnika, košta oko 55 KM, što znači da je oko 2,5 miliona KM vrijedan boksit koji je nelegalno eksploatisan.
Mehmedbašić tvrdi da inspekcija ne može zabraniti rad ovim firmama jer nisu rudarska, već preduzeća koja se bave trgovinom. Kaže da inspektori mogu konstatovati stanje na terenu i o tome obavijestiti nadležne koji treba da provedu istragu i provjere ugovore tih firmi.
Ivan Čander, direktor Rudnika boksita Posušje, koji je oštećen ovom krađom zajedno sa rudnicima Široki Brijeg i Čitluk, ističe da su dolazili kantonalni i federalni inspektori, ali da se nije mnogo uradilo da se spriječi nelegalno kopanje boksita.
“I mi smo uredno informirali inspektore. Imamo više eksploatacionih polja i nezgodno je sve kontrolisati, a to i nije naš posao”, rekao Čander.
Mahmedbašić tvrdi da su iz otpremnica transportne željezničke stanice u Mostaru vidjeli da boksit u Zvornik i Mađarsku prevoze “Dravel” i “Dijamant” Posušje, “Rio” Mostar, “Tim-Z” Široki Brijeg, te da su inspektori došli do saznanja da su njihovi saradnici firme “Ivančević”, “Kop Vrila” i “Ivan Lončar”.
“Šema je takva da se, recimo, ‘Dravel’, koji je registrovan za trgovinu, poveže sa ‘Ivančevićem’, koji za njih kopa boksit, a ovaj opet angažuje fizička lica da to rade. Onda ‘Dravel’ samo naiđe i pokupi boksit. To se uglavnom radi ljeti. Sada da odete u Posušje zatekli biste samo hrpe boksita i kada pitate čije su, niko ne zna. Nismo istražitelji, informacije šaljemo nadležnima”, kazao je Mehmedbašić i napomenuo da je jedan kantonalni inspektor iz Zapadnohercegovačkog kantona suspendovan zbog krađe boksita.
“Nije želio izaći na teren kada je policija zaustavila kamion sa boksitom, koji nije imao papire. Policija je podnijela prijavu i postupak je u toku”, dodao je Mehmedbašić.
Kaže da su i nedavno u skladištu željezničke stanice u Mostaru zatekli šest hrpa boksita, od kojih tri pripadaju rudnicima, a za tri se nije znalo čije su, pa su zabranili dalje deponovanje dok ovo ne bude utvrđeno. Ističe i da željeznička stanica pravi ugovor o prevozu boksita sa firmama, a po svojim pravilnicima ne mora pitati za porijeklo.
“Iz Uprave za indirektno oporezivanje BiH je potvrđeno da je tim firmama vraćen PDV, ali nisu mogli reći koja je vrijednost u pitanju jer, recimo, ‘Dravel’ ima benzinsku pumpu, bavi se građevinom tako da nemaju odvojene podatke za boksit”, objasnio je Mehmedbašić.
Vlasnik firme “Dravel” Ljubo Dragoja tvrdi da je robu kupovao od rudnika i od privatnih firmi koje su radile eksploataciju. Kaže da privatnici u pravilu nemaju dozvole, ali da on ima ugovore sa firmama i nije njegovo da razmišlja o porijeklu robe, te da uredno izmiruje obaveze prema državi. Dragoja smatra da država nije riješila pitanje izdavanja koncesija, što smatra razlogom cijele priče u vezi sa eksploatacijom.
U Državnoj agenciji za istrage i zaštitu, kojoj je federalna inspekcija uputila informacije o krađi boksita, odgovorili su da su utvrdili da nema elemenata kaznenog djela iz nadležnosti SIPA.
U MUP-u FBiH su kazali da će informacije Uprave za inspekcijske poslove FBiH, kada ih dobiju, proslijediti Kantonalnom tužilaštvu ZHK, bez čije saglasnosti ne mogu otvoriti istragu. Nezavisne novine