BEOGRAD, Tužilaštvo za organizovani kriminal u istrazi protiv Milanka Šarančića, osim kupovine lokomotiva i vagona, provjerava i privatizaciju tri preduzeća.
Kako piše Blic, radi se o preduzećima „Vagonka“, „Lokomotiva“ i „Specijalna vozila“, koje su bile u sastavu Mašinske industrije Niš.
Sumnja se da su ta preduzeća kupljena novcem stečenim zloupotrebama, saznaje taj list od izvora upoznatog sa istragom.
„Praćenjem tokova novca postoje jake sumnje da je novac zarađen zloupotrebama ulagan u privatizaciju tri preduzeća i da je to išlo preko kompanije ’Friul export’ iz Trsta, preko koje su nabavljani i sporne lokomotive i vagoni. To će biti takođe predmet krivično finansijske istrage“, kaže izvor Blica.
Mašinska industrija Niš u sklopu željezničkog programa proizvodila je lokomotive, putničke i teretne vagone, mostove i skretnice, ali je obavljala i remont dotrajalih vozila. Prije ulaska u postupak privatizacije u okviru ovog holdinga bila su 32 preduzeća. Privatizacija je počela avgusta 2003, a završila se krajem januara 2008.
Prema zvaničnim podacima, „MIN Lokomotiva“ prodata je 21. januara 2007. firmi „Internešenel rejlvej sistems“ za 55 miliona dinara, „MIN Vagonka“ za skoro 60 miliona dinara. Preduzeće „MIN Specijalna vozila“ kupac je platio 8,6 miliona dinara.
Međutim, već tada se sumnjalo da iza te privatizacije stoji preduzeće „Friul export s.p.a“, čiji je predstavnik bio Milorad Čelebić, nedavno uhapšen zajedno sa Šarančićem. Manjinski akcionari su se žalili na postupak privatizacije, tvrdeći da su preduzeća prodata za manju cijenu od tržišne.
„Friul export“ je potom ova tri preduzeća prodao rumunskoj kompaniji „Internešenel rejlvej sistems“, a Agencija za privatizaciju je novembra 2009. poništila privatizaciju, jer novi vlasnik nije ispunjavao kupoprodajni ugovor.
Dragan Stanković, povjerenik Asocijacije slobodnih i nezavisnih sindikata za južni region, kaže da „Friul export“ nikada nije uplatio obavezne investicije na ime preduzeća. „Sumnjali smo u prljav kapital, jer nisu ništa investirali, a za ono što smo i radili, nismo dobijali platu. Zato smo slali bezbroj dopisa Agenciji za privatizaciju da proveri kredibilitet ove firme. Ispostavilo se sada da smo bili u pravu“, objašnjava Stanković.
I ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić izjavio je da će tužilaštvo u istrazi utvrditi da li je novac stečen zloupotrebama u slučaju bivšeg generalnog direktora „Železnica Srbije“ Milanka Šarančića korišćen u procesima privatizacije na području Niša.
Osim Šarančića, u akciji „Osmica“ uhapšeni su bivši pomoćnik generalnog direktora Željeznica Zoran Milićević, direktor Sektora za investiciju vuče i voznih sredstava tog preduzeća Dragoslav Pejčić, kao i Milorad Čelebić, koji je poslovao preko firme Sibeks, čiji je vlasnik i direktor njegova supruga Marina Čelebić.
Oni se terete da su od maja 2004. do oktobra 2006. zloupotrebama prilikom nabavke šest dizel lokomotiva od slovenačkih Željeznica i 10 dizel motornih vozila od švedske firme „SwedeRail“ oštetili Željeznice i Srbiju za više od 1.240.000 evra. Sumnja se da je taj novac uplaćen na račune „Friul export „ i „CO Rail.LLP“ iz Londona, koja je predstavljao uhapšeni Čelebić. Blic