BEOGRAD, Predsjednik Poslovnog savjeta Sjedinjene Države – Srbija John Saylor izjavio je da Sjedinjene Države nisu toliko zaintersovane za srpsko tržište, pošto Srbija za sada ne nudi ono što bi privuklo američke kompanije i investicije.
“Srbija nije ekonomski faktor za Sjedinjene Države, već politički, ako se uzme u obzir njena lokacija, veličina i zainteresovanost Vašingtona za održavanje regionalne stabilnosti”, izjavio je Saylor u razgovoru za Glas Amerike, dodajući da Srbija ima veliku i obrazovanu populaciju i ogroman potencijal.
Saylor podsjeća da je glavni trgovinski partner Srbije sada Rusija, zatim Njemačka, kao i centralnoevropske i balkanske zemlje, a da je obim ekonomskih i trgovinskih odnosa sa SAD veoma mali, “mada je smo u jednom momentu bili značajan investitor u Srbiji”.
“Prvi i najvažniji problem je pitanje marketinga, a zatim plasiranje odgovarajućih proizvoda i konzistentnog snabdevanja. Veoma mali broj ljudi ovde zna za Srbiju ili srpske proizvode”, rekao je on.
Vlada Srbije namjerava da otvori privredno predstavništvo u Čikagu, napomenuo je Saylor, ali bi trebalo, smatra on, da otvori takvu kancelariju i u Vašingtonu, ne samo zbog sedišta adminstracije, nego i zbog i činjenice da su tu Svetska banka, Međunarodni monetarni fond, kao i veliki biznisi.
“Sa političke tačke gledišta, ne smije se dozvoliti da, recimo, političko pitanje kao što je Kosovo dominira bilateralnim odnosima”, ocijenio je Saylor, što bi drugim riječima značilo da srpska preduzeća i proizvodi moraju da se reklamiraju SAD, što se ne radi, a ista je stvar i sa američke strane u Srbiji.
On smatra da u potrazi za direktnim stranim investicijama, Srbija mora da ustanovi i definiše svoje najprivlačnije proizvode kao podsticajan faktor za inostranstvo, “mora se ponuditi nešto što bi američkom tržištu bilo neodoljivo”.
Srbija bi mogla, prema njegovim riječima, da postane centar regionalne poslovne aktivnosti i da privuče brojne strane kompanije pod uslovom da unaprijedi svoju infrastrukturu pošto strane kompanije koje budu dolazile u tu zemlju neće prodavati samo Srbiji, već i cijelom regionu, a za to su potrebne železničke, avionske, putne, vodene i druge saobraćajnice.