BIJELJINA, Dok većina stvari iz osamdesetih godina prošlog vijeka pada u zaborav, jedan izum je opstao do danas – tzv. “post it” – ljepilo (žuti papirić) koje ne ostavlja trag.
“Post it” je razvijen u firmi “3M”, velikom američkom multinacionalnom preduzeću, koja proizvodi i ljepila, pa i poznati “selotejp”, iako je započela kao rudarska kompanija.
Spenser Silver, jedan od naučnika koje je”3M” zapošljavao na razvoju novih proizvoda, izumio je ljepilo koje je bilo dovoljno snažno da se primi za gotovo svaku površinu, ali ipak dovoljno slabo da se lako ukloni bez da ostavlja trag.
Kada je 1974. godine predstavljan taj novi spoj na internom seminaru, za njega nije bilo praktične primjene. Ali, u publici je sjedio Artur Fry u čijoj je glavi i začet “Post it”.
Firmi je trebalo nekoliko godina da prihvati njegovu zamisao i započne proizvodnju i prodaju ljepljivih papirića, budući da nije bilo velikog povjerenja u njihovu isplativost. Vrijeme, odnosno punih 30 godina uspješne prodaje, pokazalo je koliko su griješili.
Danas se “Post it” papirići prodaju u 150 zemalja, u osam veličina, 25 oblika i 62 različite boje, i pod mnogim različitim nazivima.
Ipak, najpopularniji i dalje ostaje 7,6 puta 7,6 centimetara velik žuti papirić kojeg ćemo naći na radnim stolovima, frižiderima i svim (ne)zamislivim površinama konstantno nas podsjećajući na obaveze, ali i prenoseći male porukice.
Žuti papirić ušao je i u pop-kulturu, probivši se na velike i male ekrane, u dizajn, pa čak i umjetnost.