LONDON, Ekonomske posljedice prekida avio-saobraćaja biće “katastrofalne”, kazao je šef međunarodnog udruženja za avio-transport Đovani Bisinjani. On je pozvao evropske vlade da pomognu avionskim kompanijama da se oporave od finansijskih gubitaka.
Prema procjenama stručnjaka, šestodnevni prekid u avionskom saobraćaju u Evropi koštaće avio-kompanije najmanje milijardu i sedam stotina miliona dolara.
Kako je prenio Glas Amerike, obično veoma prometan vazdušni prostor iznad londonskog aeodroma Hitrou danima je bio prazan, a posljedice pustog neba iznad Britanije i dijelova Evrope osjetile su se širom svijeta.
U Keniji je prekinut izvoz cveća u Evropu, pa iako je priprema cveća za izvoz nastavljena u nadi da će se isporuke ubrzo nastaviti, tone cvjetova morale su da budu uništene. Kenijski izvoznici cvjeća kažu da dnevno gube tri miliona dolara.
Avionska industrija i sama trpi ozbiljne finansijske gubitke, pa pored izgubljenih prihoda zbog otkazanih letova, evropski prevoznici morali su da snose i troškove hotelskog smještaja i ishrane za desetine hiljada putnika. Samo Britiš ervejz proteklih dana dnevno je gubio 20 do 30 miliona dolara.
Najveći godišnji skup izdavača u Britaniji, Londonski sajam knjiga, jedan je od žrtava ove situacije. Kongresni centar, koji je obično prepun u vrijeme sajma, ove godine je pust jer hiljade izlagača i kupaca nisu uspjele da stignu na vrijeme. Sajam se obično priprema cijele godine, pa organizator Ejmi Vebster kaže da su posljedice poremećenog avio-saobraćaja bile katastrofalne.
– Ne samo da se veliki broj knjiga transportuje avionom, već je tu i ogroman broj ljudi koji dolaze, a zatim ih treba vratiti kući. Tako da postoji kombinacija raznih faktora u kojoj pokušavamo da pomognemo učesnicima – kazala je Vebster.
Police Južne Afrike, koja je jedna od učesnica londonskog sajma, su prazne i vidljivo je veliko razočaranje.
Kako je rekla Kadidža Sisej, koja se nadala da će izdavači južnoafričkih časopisa imati priliku da dođu i povežu se sa kolegama iz svoje struke, iako se koriste internet i elektronska pošta, kod ovakvih sajmova je zaista najvažniji lični kontakt.
Na tržištu prehrambene robe u Parizu smanjuju se zalihe uvoznog voća i povrća, a prevoznici kažu da će, čak i kada se evropski vazdušni prostor potpuno otvori, biti potrebne dvije do četiri nedelje da se isporuka normalizuje.
Čak i sada, kada evropski avio-prevoznici ponovo počinju da lete, za one pogođene nepredviđenim prekidom, ekonomska perspektiva je i dalje vrlo neizvjesna. Biznis