CIRIH, Slogan proizvođača luksuznih artikala “Luksuz nikome nije potreban, ali uljepšava život” ponovo je popularan, a sa oporavkom svjetske ekonomije počela je da raste tražnja čuvenih satova iz Švajcarske.
Prema podacima švajcarske industrije satova, izvoz tih proizvoda je u februaru porastao za više od 14 procenata u odnosu isti mjesec lani, u vrijeme kada je kriza “tresla svijet”.
Opšti ton daje Azija, a samo u Kini je tražnja švajcarskih satova u februaru skočila za 50 odsto. Za Kinom sljede Tajland, Tajvan, Singapur i Hongkong, gdje je rast tražnje takođe dvocifren, navodi ruski poslovni dnevnik “RBK Dejli”.
Poslije prošlogodišnjeg pada izvoza od 22 odsto, očigledno je oživljavanje tog sektora švajcarske industrije.
Uprkos činjenici da su evropsko i američko tržište još uvijek slabi, većina švajcarskih proizvođača satova je već zaboravila prošlogodišnja otpuštanja radnika i skraćivanje radnog vremena i krenula u novu ekspanziju.
“Jako prisustvo u Aziji se pokazalo kao odlučujuća prednost”, ukazuje analitičar brokerske kuće “Helvea” Alesandro Milorini, koji smara da su tržišta Japana i Evrope još uvijek slaba, dok je američko na putu oporavka sa porastom od 18 procenata. Na godišnjem nivou američko tržište je, međutim, još uvijek u minusu.
Duboka ekonomska recesija u SAD zadala je proizvođačima luksuznih artikala ozbiljnu glavobolju. Visoke gubitke u Sjevernoj Americi pretrpjeli su skupi brendovi, kao što je “rolex”. U isto vrijeme, krizu su mnogo bolje podnijeli jeftiniji brendovi, poput “svoča”, koji su se blagovremeno prebacili na azijska tržišta.