BRISEL, Evropske vazduhoplovne kompanije koje trpe goleme gubitke zbog potpune paralize vazdušnog prometa počinju tražiti pomoć na nivou Evropske unije, a neke od njih već provode testne letove bez putnika kako bi provjerile oštećuje li vulkanski pepeo motore aviona.
Od četvrtka traje obustava vazdušnog prostora u većem dijelu Evrope zbog oblaka pepela, koji lebdi nad Evropom na visini od šest do deset kilometara i koji je nevidljiv sa zemlje, a koji potječe iz islandskog vulkana ispod glečera Ejfjallajokulla.
KLM, holandska podružnica Air-Francea, juče je u holandskom vazdušnon prometu izvela testni let bez putnika nakon kojega nisu uočene nikakve štete na avionu. Avion je letio na visini od 13.000 metara, što je maksimalno dopuštena visina. Danas planiraju izvesti još nekoliko testnih letova od Amsterdama do Duesseldorfa.
Juče je i njemačka Lufthansa uputila deset praznih aviona iz Frankfurta u Muenchen, koji su letili na niskim visinama na kojima se piloti ravnaju prema tzv. vizualnim pravilima leta, bez oslanjanja na instrumente. Air France najavio je takođe pokusne letove za danas.
Letovi su obustavljeni zbog straha da pepeo može oštetiti motore aviona i dovesti do velikih nesreća. Avionu KLM-a, koji je 1989. godine letio kroz oblak pepela iz vulkana na Aljasci, privremeno su otkalaza sva četiri motora. Motori su proradili nakon što se avion spustio na nižu visinu tako da je uspio sigurno sletjeti. Pokažu li sada testni letovi da nema posljedica za motore aviona, avio kompanije se nadaju da bi brzo mogle dobiti dozvolu za letenje.
Evropske vazduhoplovne kompanije počele su u pomoć pozivati Evropsku uniju da im pomogne, navodeći da je riječ o vanrednim okolnostima. Prva je to učinila belgijska kompanija Brussels Airlines koja sadašnju situaciju uspoređuje sa situacijama u kojoj se nađu poljoprivrednici u slučaju velikih vremenskih nepogoda.
Po evropskim propisam, putnici u slučajevima otkazivanja ili kašnjenja leta imaju pravo na piće, hranu, smještaj, novčanu naknadu ili im se treba omogućiti prijevoz nekom drugom rutom ili drugim prijevoznim sredstvima. Evropska komisija je u petak, kada se još nije znalo da će se paraliza vazdušnog prometa oduljiti pozvala putnike da traže naknadu i pored toga što je riječ o vanrednim okolnostima.
Osim naknade putnicima, vazduhoplovne kompanije trpe velike troškove zbog održavanja aviona na aerodromima u kojima su se zatekli. U Brussels Airlinesu kažu da izvanredne okolnosti zahtijevaju i izvanredne mjere. Vazduhoplovne kompanije očekuju podršku na evropskom nivou poput one što su je dobile banke ili automobilska industrija. Hina/pd