BANJALUKA, Uprava za indirektno oporezivanje BiH (UIO) otkrila je prevaru s nerealno niskim fakturnim cijenama vozila iz Slovenije koja se uvoze u BiH, pa je i carina plaćana daleko manje, čime je državni budžet oštećen za milione maraka.
Sumnja se da je budžet kroz uvoz automobila s nerealnim fakturama izgubio milione jer se carinske dažbine plaćaju na osnovu fakturisane cijene, a ne na osnovu realne cijene automobila.
Naime, kada se fakturiše realna cijena auta od, recimo, deset hiljada KM, uvoznik tog vozila ima oko 2.600 KM troškova carine. Međutim, kako bi izbjegao tako visoke troškove carine, prodavac vozila u dogovoru s kupcem na fakturi piše manju cijenu automobila, na primjer, umjesto navedenih 10.000, fakturiše cijenu od 3.000, na koju kupac plati 26 odsto carine, odnosno svega 780 maraka, što je skoro tri puta manje od cijene koju bi trebalo regularno da plati. Dakle, samo na jednom automobilu budžet BiH je oštećen za skoro 2.000 maraka.
Ako uzmemo u obzir to da je u toku 2009. godine u BiH uvezeno oko 24.000 automobila, pretpostavlja se da je budžet BiH oštećen za milione KM.
U Odjeljenju za kontrolu UIO BiH kažu da se još ne znaju tačne cifre jer se još traga za lažnim fakturama.
Dosad je otkriveno oko 80 takvih lažnjaka i u ovom momentu, kažu u UIO, izvjesno je da će biti obračunat stvarni iznos carina koje će prevaranti morati da plate, a on sankcijama će biti odlučivano kasnije.
Rano je govoriti o tome kakve će biti sankcije za lica koja su učestvovala u ovakvom uvozu automobila, i to će zavisiti od toga koliko su sredstava utajili”, kazao je Kovačević i dodao da će se i u narednom periodu posvetiti pažnja kontrolama prilikom uvoza automobila.
“Od deset firmi iz Slovenije od kojih su zatražili dokumentaciju pokazalo se da su četiri izdavale vjerodostojne fakture, dok je za ostalih šest uočeno da je bilo propusta.
Hajrudin Alispahić, šef sektora kontrole u UIO, kaže da će se aktivnosti po pitanju neregularnih faktura nastaviti i proširiti na ostale zemlje EU iz kojih se uvoze polovni automobili.
“U zadnjih petnaestak dana izuzeli smo oko 2.000 sumnjivih faktura i proslijedićemo ih na provjeru u zemlje EU. Francuska, Belgija, Njemačka i Italija samo su neke od zemalja gdje će ove fakture biti upućene jer je na njima evidentna jako niska cijena u odnosu na vozilo”, kazao je Alispahić.
On naglašava da će se zbog ovih faktura pooštriti i kontrola carinskih radnika, koja inače uvijek traje, ali u ovom slučaju oni su morali primijetiti nerealno niske cijene na fakturama.
“Fakture iz Slovenije su dokazale prevaru i od ostalih zemalja iz EU ćemo tražiti originalne fakture jer se samo na osnovu njih može dokazati da li je neko izbjegao plaćanje carinskih dažbina”, kazao je Alispahić.
Akcija “Eskalibur”
U zajedničkoj akciji Tužilaštva i policije u oktobru 2005. godine u Banjaluci je uhapšeno oko 30 lica osumnjičenih da su pripadala organizovanoj kriminalnoj grupi koja se bavila krađom luksuznih auta.
U akciji koja je nosila kodni naziv “Eskalibur” između ostalih su uhapšeni i Dragan Branković zvani Arsin, Dražen Samardžija zvani Slovenac, Zdravko Milojević, Gojko Dukić, kao i više vlasnika auto-otpada.
Ova dugo i dobro pripremana akcija Tužilaštva i policije, koja je trajala više mjeseci, bila je jedna od najvećih akcija hapšenja na području RS.
Uhapšeni su se teretili da su iznajmljivali privatne garaže u kojima su krili ukradena vozila. Prilikom hapšenja kod njih su pronađeni falsifikovani dokumenti, dijelovi za vozila, kao i oprema za obijanje skupocjenih vozila.
Tokom suđenja većina optuženih je bila osuđena na minimalne zatvorske kazne.
“Auto-mafija” iz Istočnog Sarajeva
U akciji MUP-a RS u decembru 2006. godine u Istočnom Sarajevu izvedena je akcija kodnog naziva “Auto-mafija”, u okviru koje je uhapšen veći broj lica koja su se teretila da su bila pripadnici organizovane kriminalne grupe koja se bavila krađom auta na području Kantona Sarajevo.
Nakon hapšenja osumnjičenih čitav slučaj je preuzelo Specijalno tužilaštvo RS.
Podignuta je optužnica protiv 11 lica, a Vrhovni sud RS je u avgustu 2009. godine pravosnažno osudio prvooptuženog Gorana Pržulja (39), bivšeg policajca iz Istočnog Sarajeva, Miloša Batinića (32), Dalibora Mijovića (33) i pokojnog Savu Lazarevića (23) na ukupno 17 godina zatvora.
Tokom suđenja, naime, Specijalno tužilaštvo RS nije uspjelo dokazati da su optuženi djelovali kao organizovana kriminalna grupa.
Istraga s izvozom oraha još u toku
U aferi s izvozom 3.000 tona oraha iz BiH u Tursku, čime je budžet Turske oštećen za preko 14 miliona KM, učestvovalo je nekoliko desetina lica i njihova provjera je još u toku.
“Jako puno lica je učestvovalo u prevari s izvozom oraha u Tursku tako da ona još nije gotova jer se radi o zaista velikom broju ljudi koje treba i ispitati i provjeriti. Među tim ljudima ima i veliki broj seljaka kod kojih su predstavnici 12 firmi iz BiH kupovali otkupne blokove kako bi dobili obrazac EUR 1, tako da je jako teško sve ispitati”, kazao je Ratko Kovačević, potparol UIO. Nezavisne novine
2 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
za ovo su krivi carinici, a ne kupci auta, jer imaju ovlastenja da ako posumnjaju u nerealno nisku fakturnu vrijednost robe, procjene po katalozima ili trzisnim realnim cijenama. Ovo je vrlo lako rijesiti, zna se carinik koji je potpisao JCI i ako nije ocarinio po katalogu – primio je kes.
Mada je glupost sve ovo pisati, jer se tako radi jos od vremena SDSa i uspostavljanja rampe na raci, samo mi je najkrivlje sto su to pare penzionera, socijalnih slucajeva, razvoja itd…….
Kako je ovaj pokojni mogao biti osuđen, je li to ono sudi mu se u odsustvu.