BRISEL, Proizvodnja vozila u zemljama Evropske unije smanjena je za prošle godine za 17 odsto u odnosu na prethodnu godinu, dok je u poređenju s predkriznom 2007. godinom pad iznosio čak 23 procenta, objavilo je Evropsko udruženje proizvođača automobila (ACEA).
Prošle godine je u 27 zemalja EU proizvedeno 15,2 miliona automobila, kamiona i autobusa. Pad proizvodnje u 2009. godini najdramatičniji je od 1993. godine, kada je učinak fabrika u zemljama EU oslabio na godišnjem nivou za 15,1 odsto.
“Najizrazitiji pad tokom prošle godine zabilježen je u proizvodnji kamiona, koja je potonula za 64 odsto i nalazi se na nezapamćeno niskom nivou”, navode u ACEA.
Prošlogodišnja proizvodnja putničkih vozila pala je za 13 odsto u odnosu na 2008. i za 18 procenata u poređenju s 2007. godinom, odnosno prije nego što je nastupila globalna finansijaka i ekonomska kriza, koja je paralizovala auto-industriju. Zbog smanjene potražnje na tržištu fabrike širom EU su redukovale proizvodnju, pa je prošle godine s njihovih traka sišlo 13,4 miliona autombila, što je najslabiji učinak od 1996. godine. Posebno teška 2009. godina bila je za proizvođače luksuznih automobila, čija je izrada pala za čak 64 odsto na rekordno nizak nivo, prenose agencije.
Uprkos padu od 13,8 odsto u odnosu na prethodnu godinu, Njemačka je i dalje ubjedljivo najveći proizvođač vozila u EU s ukupnom proizvodnjom u 2009. godini od 5,2 miliona jedinica. Zbog smanjenja proizvodnje za 20,2 odsto Francuska je pala na treće mjesto na listi najvećih proizvođača sa 2,04 miliona izrađenih vozila. Njihovu poziciju preuzela je Španija iako je proizvodnja u njenim fabrikama prošle godine smanjena za 14,6 odsto na 2,2 miliona vozila. Velika Britanija, u kojoj su proizvođači zabilježili pad aktivnosti za 33,9 odsto, kao i prethodne godine, zauzela je četvrto mjesto s 1,09 miliona proizvedenih vozila. Italija je usljed smanjenja proizvodnje za 17,6 procenata s pete pala na sedmu poziciju sa proizvedenih 843.239 vozila. Italija u leđa gleda Češkoj i Poljskoj, koje su proizvele 974.569, odnosno 879.186 vozila.
Češka je zajedno sa Slovenijom bila jedina zemlja u kojoj je proizvodnja porasla. Fabrike vozila u Češkoj poboljšale su svoj učinak u 2009. u odnosu na prethodnu godinu za tri, a u Sloveniji za 7,5 odsto. Najizrazitiji pad proizvodnje zabilježen je, pak, u Austriji gdje su aktivnosti auto-industrije smanjene za 52,6 procenata.
Dok proizvodnja širom bloka 27 zemalja pada i bilježi negativne rekorde, prodaja vozila je usporila znatno manjim tempom. Prodaja automobila prošle godine je smanjena tek 1,3 odsto u poređenju s padom od 9,3 procenta godinu ranije.
“Prodaja je manje okrznuta krizom zahvaljujući brojnim paketima podsticaja za automobilsku industriju, u vidu bonusa vlasnicima koji stara mijenjaju novim, za okolinu prihvatljivijim vozilima”, kažu eksperti ACEA.
Statistika otkriva da najbolju perspektivu imaju proizvođači malih automobila, za kojima je potražnja u 2009. godini značajno porasla, pa je njihov udio na tržištu prošle godine ojačao na 45 odsto sa 38,8 procenata u 2008. godini.
Iako napominju da je i dalje teško davati prognoze, u ACEA očekuju da će ova godina biti vrlo teška za čitavu industriju, budući da se cjelokupna privreda još nije oporavila. Stoga prognoziraju nastavak pada prodaje automobila, posebno u zemljama gdje su ukinuti pomenuti stimulativni programi. To će uticati i na proizvođače da još ne računaju sa značajnim povećanjem proizvodnje.