BANJALUKA, Usljed ekonomske krize prevoznici u putničkom saobraćaju iz RS suočili su se s poteškoćama u poslovanju, a primjena zakonskog rješenja o međunarodnom prevozu kojim je zabranjena takozvana kabotaža, predstavlja finansijski udar čija je direktna posljedica smanjenje prihoda prevoznika u rasponu od 25 odsto pa do čak 40 procenata u odnosu na 2008. godinu.
Predsjednik Udruženja saobraćaja i veza RS, Momčilo Sladoje, kaže da je prevoznicima iz RS zabranom kabotaže nanesena šteta koju će teško moći nadoknaditi.
– Prevoznici koji su bliže rijeci Drini trpe veću štetu, a oni koji su malo udaljeniji od granice sa Srbijom bilježe nešto manji finansijski minus koji je, opet, u svim pojedinačnim slučajevima i prosječno gledano ogroman i praktično nenadoknadiv – kaže Sladoje.
On ističe da slične mjere nisu uvedene prema prevoznicima iz Srbije tako da oni na teritoriji BiH funkcionišu kao domaći prevoznici, dok firme iz RS ne mogu da primaju putnike ni na početnim, ni na usputnim autobuskim stanicama u Srbiji.
– Od početka godine na autobuskim stanicama u Beogradu i Novom Sadu, koje su najznačajnije za prevoznike iz RS, ne vrši se prodaja karata za naše linije zbog čega smo dovedeni u svojevrsnu pat poziciju – navodi Sladoje.
On podsjeća da je Ministarstvo transporta i komunikacija BiH i Ministarstvo za infrastrukturu Srbije dogovorilo formiranje mješovite međudržavne komisije sa ciljem rješavanja problema kabotaže, te da je načelno dogovoreno da se kabotaža produži do septembra ove godine.
– Javnosti je poznato da su podnesene krivične prijave protiv pojedinih službenika Ministarstva transporta i komunikacija BiH, koji su potom i suspendovani.
Međutim, to je za posljedicu imalo nemogućnost održavanja sastanaka komisije, odnosno rad na rješavanju problema kabotaže. Ministarstvu smo uputili upozorenje i zahtjev za hitnu reakciju, ali do sada nismo dobili povratnu informaciju – rekao je Sladoje.
Problem i opšti kolektivni ugovor
Momčilo Sladoje kaže da su domaći prevoznici suočeni i s problemima u vezi s potpisivanjem opšteg kolektivnog ugovora, jer sindikat insistira da se potpiše i primjenjuje ugovor koji je praktično oboren pred Ustavnim sudom RS. Naš stav jeste da ono što predstavlja direktan trošak radnika ne može biti oporezovano. Topli obrok koji košta osam maraka jeste preskup i dovodi nas u situaciju da radnicima isplaćujemo visoku naknadu po tom osnovu, koja je ujedno oporezovana i kao takva predstavlja veliki trošak poslodavcima, kaže Sladoje. Fokus