PARIZ, Najveći francuski proizvođač automobila “Pežo-Sitroen” (PSA) prijavio je operativni gubitak od 689 miliona evra u 2009. godini i najavio dalje kresanje troškova, poslije procjene da bi evropska prodaja vozila u 2010. mogla da se smanji za oko devet procenata.
Vrijednost prodaje PSA je usporeno porasla u drugoj polovini minule godine, na oko 19.600 milijardi evra, u poređenju sa oko 18.700 milijardi evra u prvoj polovini godine, uprkos ukidanju sistema podsticaja prodaje “staro za novo” koji je u jednom broju zemalja dovelo do pravog “buma” prodaje. Međutim, prodaja kola je tradicionalno manja u drugoj polovini godine, prenjele su agencije.
Čist gubitak PSA, drugog najvećeg evropskog proizvođača automobila poslije njemačkog “Folksvagena”, u čitavoj prošloj godini je povećan na 1,161 milijardi evra, u odnosu na neto manjak od 363 miliona evra u 2008. Izvršni direktor PSA Filip Varen izjavio je danas da ta grupa očekuje pad obima prodaje na evropskom tržistu od devet odsto ove godine, ali da će kompanija uložiti napore da poveća isporuke, smanji troškove i unaprijedi iskorišćenost kapaciteta, kao i da će lansirati nove modele kako bi privukla nove kupce.
Auto-industrija je suočena sa padom prodaje u ovoj godini zbog najavljenog ukidanja sistema “staro za novo” koji je doprinjeo rastu potražnje za automobilima tokom 2009. Varen je saopštio da grupa PSA očekuje pozitivan finansijski rezultat u prvoj polovini 2010, ali nije želio da iznosi procjenu za čitavu godinu.
Od kada je Varen došao na čelu PSA u junu minule godine, najavio je da će se zalagati da se ta grupacija svrsta među najveće u svijetu. U skladu sa tim opredjeljenjem, u toku su pregovori o jačanju partnerstva sa japanskim “Micubiši motorima.” Uprava PSA procjenjuje da će kinesko trzište automobila, koje je nadmašilo SAD prošle godine na mjestu najvećeg na svijetu, zadržati dvocifrenu cifru rasta i u 2010. Očekuje se takođe da će tržište vozila u zemljama Latinske Amerike takođe početi da raste.
Vrijednost prodaje čitave grupe PSA u prošloj godini smanjena je 10,9 odsto, na oko 48,4 milijarde evra, a filijala za izradu autmobila 38,2 miliajrde evra, 8,1 odsto manje nego 2008. Proizvođač popularnih modela “pežo 2007” i “sitroen C4 pikaso”, je početkom januara saopštio da je lani prodao 3,19 miliona automobila, u odnosu na 3,26 miliona u prethodnoj godini, 2,2 odsto manje nego 2008. Manju prodaju zabilježila je robna marka “Pežo” od 3,3 odsto, dok su isporuke “Sitroenovih” automobila i lakih kamiona smanjene 0,7 odsto, predočila je PSA.
Uprava PSA je ocijenila da je vladin program podsticanja tražnje za novim automobilima minule godine bio dobar odgovor na globalno privredno posrtanje i da je pomogao većoj prodaji u mnogim zemljama, posebno u Francuskoj i Njemačkoj.
Lani je 13 evropskih država uvelo stimulativne mjere po principu zamjene starog automobila za novi.
PSA smatra da će plan o postepenom ukidanju stimulativnih mjera u Njemačkoj i drugim evropskim državama ove godine doprinjeti novom padu prodaje na starom kontinentu i da će se to smanjivanje kretati u okvirima jednocifrenog procenta.
Francuska kompanija je objavila da pregovara sa japanskim “Micubiši motorsom” o strateškom partnerstvu, najavljujući da će kupiti 30 do 50 odsto udjela u četvrtom najvećem japanskom proizvođaču vozila u iznosu do 300 milijardi jena (3,4 milijarde dolara).
Elektricni automobil koji “Pežo” namjerava da lansira u Evropi krajem 2010. biće zasnovan na “Micubišijevom” modelu “i-MiEV”, koji se na japanskom tržištu pojavio u junu.
Planom razvoja, PSA ubrzano podiže fabriku u Rusiji iz koje bi prvi automobil trebalo bi siđe sa montažnih traka u proljeće 2010, a ne 2011. godine kako je ranije predviđano.