Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Skandal: Bivši načelnik Dubice prodavao ERS-u ukradenu struju

    11. Decembra 2025. — 11:59

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Pavlović optužuje državu za eskalaciju krize u Koksari

    23. Decembra 2025. — 14:43

    Pravobranilaštvo RS pozvalo Vladu da ispita poslovanje OC „Jahorina“

    23. Decembra 2025. — 13:14

    Brojne žalbe srušile tender “Pošta” težak 5,6 miliona KM

    23. Decembra 2025. — 13:00

    Gajanin nezakonito juri treći rektorski mandat?

    23. Decembra 2025. — 12:34
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Isporučili benzin prvi put posle tri decenije

    19. Decembra 2025. — 12:04

    EU trošila 25,2 odsto energije iz obnovljivih izvora prošle godine

    19. Decembra 2025. — 09:03

    Vlada ponovo dodjeljuje koncesiju za VE Trusinu kako bi izbjegla arbitražu

    18. Decembra 2025. — 14:53

    Saudijski “Midad” vodeći kandidat za kupovinu “Lukoila”

    17. Decembra 2025. — 09:29

    Vlada uvodi novi parafiskalni namet privrednicima

    22. Decembra 2025. — 13:21

    Prosječna novembarska plata 1.563 KM

    22. Decembra 2025. — 12:01

    Banka Francuske podigla prognozu ekonomskog rasta uprkos političkoj nestabilnosti

    19. Decembra 2025. — 13:32

    Minimalna plata u FBiH mogla bi porasti za 2,7 odsto

    18. Decembra 2025. — 16:18

    Na Banjalučkoj berzi promet veći od miliona maraka

    16. Decembra 2025. — 16:30

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Pojeftinilo gorivo u Republici Srpskoj

    15. Decembra 2025. — 14:23

    Prosječna plata ne pokriva ni pola potrošačke korpe

    15. Decembra 2025. — 12:11

    Hoće li kafa pojeftiniti

    10. Decembra 2025. — 10:05

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Znate li koji je grad najskuplji turistički centar na svijetu

    20. Decembra 2025. — 16:44

    Ryanair širi mrežu u Hrvatskoj, smanjuje letove u regionu

    18. Decembra 2025. — 11:53

    Koliko turističkih vaučera je iskorišteno u Republici Srpskoj, kad nas očekuju novi

    15. Decembra 2025. — 08:58

    Šulić: Očekuje se rekordna zimska sezona

    12. Decembra 2025. — 08:36

    Račić: Neophodno restrukturiranje javnih preduzeća

    23. Decembra 2025. — 14:19

    Stellantis povlači radnike Fiata iz Srbije

    22. Decembra 2025. — 16:17

    Federacija BiH smanjila trgovinski deficit

    22. Decembra 2025. — 10:55

    Isporučili benzin prvi put posle tri decenije

    19. Decembra 2025. — 12:04
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    U Estoniji će robot određivati poreske dugove

    22. Decembra 2025. — 12:40

    Hoće li Mercator ostati bez svog čuvenog logotipa?

    22. Decembra 2025. — 09:35

    Na 50 metara ispod morskog dna niče megatunel s kružnim tokovima

    21. Decembra 2025. — 16:10

    Hajneken kažnjen zbog greške na limenci

    21. Decembra 2025. — 14:04

    Spriječen pokušaj infiltracije: Amazon blokirao više od 1.800 prijava za posao

    23. Decembra 2025. — 13:48

    U EU registrovan 887.491 novi automobil u novembru

    23. Decembra 2025. — 12:49

    Cijena zlata probila granicu od 4.400 dolara po unci

    23. Decembra 2025. — 10:14

    Ponovo poskupjela nafta

    23. Decembra 2025. — 09:03
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Problemi aviokompanija: terorizam, ekonomska kriza i SARS

Problemi aviokompanija: terorizam, ekonomska kriza i SARS

adminadmin21. Januara 2010. — 06:50Nema komentara3 minute čitanja

TOKIO, Krizni period u svjetskom avio saobraćaju počeo je septembra 2001. godine terorističkim napadima na SAD, poslije kojih je broj putnika u stalnom opadanju, a nekoliko aviokompanija je bankrotiralo.
Poznavaoci prilika u avioindustriji, u jednoj svojoj analizi, ukazuju da su se 2003. javili i novi problemi koji su uticali na krizu u toj grani, poput rata u Iraku i epidemije SARS-a, a smanjenju broja letova i rastu troškova vazduhoplovnih kompanija doprinjela je i rekordna cijena nafte i globalna ekonomska kriza.
Niz aviokompanija je spas potražio ulaskom u režim sudske zaštite od bankrotstva pred povjeriocima, kako bi obavio restrukturalizaciju, što im je pomoglo da zadrže pozicije na tržištu, ističu analitičari.
Među velikim svjetskim aviokompanijama prva je, poslije 2001. zaštitu od povjerilaca zatražila američka “Ju-es ervejz” (US Airways) – u avgustu 2002., a zaštita je prestala da važi marta 2003. godine.
“Ju-es ervejz”, sa 54,8 miliona prevezenih putnika, sada je peta najveća vazduhoplovna kompanija u SAD, a sedma u svijetu.
Isti režim sudske zaštite je septembra 2004. zatražila i kompanija “Amerika vest erlajns” (America West Airlines).
“Junajted erlajns” (United) je zaštitu zatražila decembra 2002. i to je najveći bankrot firme u svjetskom aviosaobraćaju. U vlasništvu te kompanije, koja je do 2000. godine bila najveći avio prevoznik na svijetu, bila su čak dva, od ukupno četiri aviona koja su iskorišćena za terorističke napade u SAD 11. septembra 2001. godine.
Tokom te i naredne godine, firma je pretrpjela gubitak od četiri milijarde dolara, a iz režima bankrotstva izašla je februara 2006. poslije restrukturalizacije, kojom su godišnji troškovi smanjeni za sedam milijardi dolara.
Sada je “Junajted erlajns”, sa 63 miliona prevezenih putnika, najveća aviokompanija u SAD i četvrta u svijetu.
Kompanija “Nordvest erlajns” (Northwest) je zaštitu u bankrotsvu zatražila septembra 2005., u trenutku kada je bila četvrti po veličini avioprevoznik u SAD. Iz tog režima je izašla maja 2007., a naredne godine je bila deseta najveća aviokompanija u svijetu, sa 49,8 miliona prevezenih putnika.
Taj avioprevoznik je 2008. postigao dogovor o spajanju sa američkim “Delta erlajnsom”, čime je nastala najveća vazduhoplovna kompanija na svijetu, sa 161 milion prevezenih putnika prošle godine.
“Delta erlajns” je, prije toga, u septembru 2005. zatražila zaštitu u bankrotstvu, kada je bila treća po veličini američka aviokompanija.
Januara 2007. savjet povjerilaca “Delte” je odbio ponudu za preuzimanje od konkurentskog “Ju-es ervejza”, a u aprilu 2007. “Delta” je izašla iz režima zaštite zahvaljujući restrukturalizaciji.
Godinu dana kasnije, kada je sa 71,8 miliona prevezenih putnika bila treća najveća aviokompanija na svijetu, “Delta” je završila spajanje sa “Nordvest erlajnzom”. Lani je razmatrala ulaganje u japansku kompaniju “Džapen erlajns” (JAL).
Ta najveća japanska aviokompanija, čiji je dug šesti najveći u istoriji japanskih firmi, najsvežiji je slučaj  avioprevoznika koji je zatražio mjeru zaštite i kontrolisanog bankrota.
JAL ima problema sa gubicima već duže vrijeme, a japanska vlada je već tri puta u posljednjih deset godina morala da ga spasava.
Pored “Delta erlajnsa” (sa kojim se, prema japanskoj štampi, u petak JAL sporazumio o spajanju), za tog japanskog avioprevoznika zainteresovan je i “Ameriken erlajns”.

vazno
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakEU će odvojiti 17,9 milona evra za subvenciju mlječnih proizvoda
Sljedeći članak Krediti za zdrave

Povezani članci

NOVOSTI 02 minute čitanja

Slovenija gradi novi nuklearni reaktor: Investicija do 15,4 milijarde evra

Capital teme 13 minute čitanja

Pavlović optužuje državu za eskalaciju krize u Koksari

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Pavlović optužuje državu za eskalaciju krize u Koksari

23. Decembra 2025. — 14:4313 minute čitanja

Teška je situacija, svi rade protiv nas, kaže Pavlović

Pravobranilaštvo RS pozvalo Vladu da ispita poslovanje OC „Jahorina“

23. Decembra 2025. — 13:14

Brojne žalbe srušile tender “Pošta” težak 5,6 miliona KM

23. Decembra 2025. — 13:00

Gajanin nezakonito juri treći rektorski mandat?

23. Decembra 2025. — 12:34

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.