TOKIO, Japan Erlajns (JAL) će, kako se očekuje, danas podnijeti zahtjev sudu za zaštitu u bankrotstvu čime će okončati mjesecima duga nagađanja oko svoje sudbine i staviti u pogon program reorganizacije.
Sa dugom od 1.500 milijardi jena (16,5 milijardi dolara) najveći avioprevznik Azije ide u bankrot kao jedan od najvećih promašaja u istoriji japanskog preduzetništva.
Međutim, linije koje JAL drži u Aziji su neprocjenjivo bogatstvo za strane avioprevoznike. Rat za partnerstvo sa JAL-om koji vode američke korporacije Delta i Ameriken (Aerican) se pojačava bez obzira na bankrotstvo, uz posljednje medijske izvještaje o Delti kao mogućem pobjedniku.
Po odlasku u bankrotstvo najvjerovatnije će odmah slijediti plan restuktuiranja. Japanska vlada će ponuditi pomoć JAL-u za oporavak i tekuće poslovanje, piše finansijski dnevnik Nikei.
Akcije JAL-a pale su za više od 90 proceneta tokom prošle sedmice i danas vrijede jedva 5 jena (7 centi). Kompanija je sad u suštini bezvrijedna sa tržišnom kapitalizacijom od 13,7 milijadi jena (150 miliona dolara) koliko košta jedan Boeing 787.
To je tužan ishod za do juče ponosnog japanskog avioprevoznika broj jedan koji je osnovan 1951. godine i koji je svoje rane godine proveo u vlasništvu države. Zajedno sa japanskom privredom, rastao je brzo i probitačno u posleratnim decenijama a privatizovan je 1987.
JAL je žrtva sopstevnih ambicija. Kada je pukao mehur naduvanih vrijednosti nekretnina i akcija u Japanu sredinom osamdesetih godina, temelji kompanije su bili ugroženi rizičnim ulaganjima u inostrana odmarališta i hotele.
JAL je, istovremeno, izdržavao sve veći broj penzionera i zaposlenih, kao i veliku mrežu neprofitabilnih domaćih linija koje je politički bio obavezan da održava.
Plan reorganizacije predviđa otpuštanje 15.600 zaposlenih – trećinu radne snage kompanije.