NJUJORK, Kompanija “Koka-kola” je objavila da će eliminisati fluorovodonični ugljenik (HFC) iz svojih novih prodajnih automata i rashladnih uređaja, zbog toga što je to jedan od štetnijih gasova s efektom staklene bašte.
Izvršni direktor kompanije Muhtar Kent je saopštio da bi do te promjene trebalo da dođe do 2015. godine.
Ovim potezom “Koka-kola” bi mogla da postavi nove standarde ekoloških rashladnih uređaja i za druge proizvođače hrane i pića, ocijenio je Rojters.
Procjenjuje se da 10 miliona prodajnih automata i drugih rashladnih uređaja “Koka-kole” emituje 15 miliona metričkih tona gasova s efektom staklene bašte godišnje, što čini oko 40 odsto ukupne emisije te kompanije.
HFC gasovi će, prema prognozama stručnjaka, do 2050. godine imati udio od 28 do 45 odsto u emisiji ugljenika u atmosferu.
Ranije ove godine kompanija “Pepsi” je lansirala pilotski program “zelenih prodajnih automata”, u kojima se hlađenje ostvaruje uz pomoć ugljendioksida. I u “Koka-koli” ističu da im je ugljendioksid omiljena alternativa, a drugi izbor bi bio ugljovodonik.
I ugljendioksid spada među gasove koji doprinose globalnom zagrijavanju, ali bi se njegovom primjenom obezbjedilo 1.400 puta niže zagadjivanje atmosfere nego uz klasične rashladne uređaje.
“Koka-kola” i njene partnerske punionice će već u 2010. kupiti 150.000 jedinica opreme za rashlađivanje bez HFC-a, čime će se udvostručiti sadašnji tempo kupovine tih uređaja.
Muhtar Kent ističe kako se u njegovoj firmi nadaju da će njihove početne investicije u ovoj oblasti podstaći i druge proizvođače hrane i pića da krenu njihovim stopama, jer bi to doprinjelo sniženju troškova zamjene stare tehnolohije.
U istraživanja zamjena opreme ekološki prihvatljivijim alternativama, “Koka-kola” je uložila 50 miliona dolara, a cilj je da se emisija gasova s efektom staklene bašte te firme smanji za gotovo 53 miliona metričkih tona, tokom desetogodišnjeg korišćenja novih uređaja.
To bi odgovaralo učinku koji bi se postigao isključenjem iz saobraćaja 11 miliona automobila na godinu dana.