BEOGRAD, Vijest da je austrijska građevinska kompanija Alpina dostavila najjeftiniju ponudu za izgradnju obilaznice oko Dimitrovgrada na Koridoru 10 iznenadila je mnoge.
Podsjetimo, država se sa tom firmom sudi oko raskida ugovora za koncesionu izgradnju autoputa Horgoš–Požega. Tender je, međutim, raspisan prema pravilima Svjetske banke, čiji je uslov da nadmetanje bude transparentno i otvoreno za sve, pa u tom slučaju država nema mehanizme da spriječi bilo koga da se prijavi. Pa tako ni Alpinu bivšeg koncesionara.
Inače, Srbija je nedavno protiv austrijske firme dobila spor u bečkom sudu i izdejstvovala naplatu garancije od 10 miliona evra. Ali, Austrijanci su i arbitražnom sudu u Parizu podnijeli zahtjev za obeštećenje od 71 milion evra, na ime troškova za pripremne radove i izgubljene dobiti na navedenom projektu.
„Kada je riječ o ovim firmama, država može i ima pravo da ograniči njihovo učešće na tenderima za poslove koje sama finansira“, kaže jedan od sagovornika Politike upućen u ovu problematiku. Ali za to, smatra on, nema mnogo spremnosti i odlučnosti.
Istina, ljetos se pronio glas da su ove dvije firme stavljene na crnu listu, što je trebalo da znači da novih poslova za ove kompanije u Srbiji neće biti. Ali, ispostavilo se da nije tako.Da nepoželjnih kompanija nema, potvrđeno je ubrzo potom kada je Alpini povjerena obnova magistrale koja spaja Srbiju i Crnu Goru od Kokinog Broda do Nove Varoši.
Ponuda Alpine od 2, 9 milijardi dinara za obilaznicu oko Dimitrovgrada, koja važi za komplikovanu i skupu dionicu, prema mišljenju Politikinog sagovornika je strateška. Ta firma, kaže on, ne računa na zaradu već nastoji da ispolira poljuljani kredibilitet u Srbiji. On nije narušen samo koncesionim ugovorom. Jedan od projekata zbog koga je prozivana jeste most kod Beške zbog nepoštovanja ugovorenih obaveza i rokova.
Takođe, podizvođači koje je angažovala na GTC-ovim objektima u Beogradu, tužili su je zbog neizmirivanja dugova. Upućeni kažu da se u matičnoj zemlji tako ne ponaša, ali da i tamo uživa manji ugled nego Por i Štrabag.
Alpina je do sada u našoj zemlji uložila oko 50 miliona evra, ima tri asfaltne baze kapaciteta milion tona godišnje i tri kamenoloma. Završila je više od 40 projekata vrijednih oko 400 miliona evra i zapošljava oko 500 radnika. B92