BANJALUKA, Kada podižu novac na bankomatima građani su uvjereni da će dobiti potpuno ispravne i čitave novčanice. Međutim, nerijetki su primjeri da bankomat izbaci izgužvane ili oštećene novčaniće kojima nedostaje jedan dio.
Ovo potvrđuje i primjer Banjolučanina Dražena Dragića, koji je u samo dvadesetak dana dva puta s bankomata dobio oštećene novčanice od po 50 maraka. Ne sumnjajući u njihov kvalitet, prvi put ih nije ni pregledao, a problemi su nastali kad je tim novcem trebalo da plati račun u prodavnici.
– Prvi put sam dobio pocijepanu, a zatim zalijepljenu novčanicu, koju nisu htjeli da prime ni u jednoj trgovini. U matičnoj banci su mi rekli da novčanice ne mogu reklamirati, jer nemam pismenu potvrdu da sam novac podigao na bankomatu. Naposljetku sam novac zamijenio, ali uz proviziju od pet odsto – kaže Dragić.
Drugi put, kaže, nije se dao prevariti, pa kada je dobio oštećenu novčanicu sačuvao je potvrdu s bankomata i novac odmah reklamirao.
U bankama tvrde da ovakvih i sličnih primjedbi nisu imali, a ukoliko do toga i dođe problem nije nerješiv.
U Folksbanci kažu da se novac koji ide u bankomat detaljno kontroliše i samo čitave i što novije novčanice mogu da se nađu u prometu. A ukoliko građani donesu oštećenu novčanicu na reklamaciju, ona se mijenja bez provizije.
– Takođe je nemoguće da u bankomat dođu falsifikovane novčanice. Ukoliko se ipak desi da građani na bilo koji način dođu do falsifikovanog novca, postoji jasna procedura po tom pitanju. Falsifikat se oduzima i šalje na ekspertizu u Centralnu banku BiH – istakla je Marina Marjanović, portparol ove banke.
Proviziju za zamjenu oštećenih novčanica, ma kako dospjele u posjed klijenata, ne uzima ni Rajfajzen banka, ako je više od polovine novčanice sačuvano i ako je vidljiv njen serijski broj. Takođe tvrde da je nemoguće da se u njihovim bankomatima nađu oštećene pare.
– Naša banka posebnu pažnju posvećuje prevenciji distribucije oštećenih novčanica, posebno kroz bankomate, koji posjeduju kontrolnu kasetu, koja vrši provjeru novca prije isplate. U slučaju da novčanica nije ispravna, bankomat je zadržava – rekla je Džeilana Ferhatbegović, portparol Rajfajzen banke.
Ona napominje da teoretski postoji mogućnost da se novčanica ošteti prilikom izlaska iz bankomata, nakon kontrole u kontrolnoj kaseti, ali je broj takvih slučajeva zanemarljiv.
U Unikredit banci pojašnjavaju da oštećene novčanice mijenjaju bez provizije, uz dostavljanje izvoda o obavljenoj transakciji na bankomatu. U suprotnom se naplaćuje provizija od pet odsto.
– Prilikom punjenja bankomata uvijek se koriste novčanice iz Centralnog trezora, da bi se izbjegla mogućnost postojanja falsifikovane ili oštećene novčanice, a nakon toga ih osoba zadužena za punjenje bankomata još jednom pregleda – navela je Ivona Cukijati, potrparol u Unikredit banci.
U Udruženju potrošača apeluju na građane da blagovremeno reaguju na slične neregularnosti.
– Ovakve stvari ne bi smjele da se događaju ukoliko banke žele da odgovorno posluju. S druge strane, potrošač mora odmah reagovati i vratiti takvu novčanicu u banku, kako bi zaštitio svoja prava – smatra Dragovan Petrović, generalni sekretar Pokreta potrošača RS. Fokus