BEOGRAD, Investicini fond “Salford” zbog ekonomske krize odložio je prodaju svojih kompanija u Srbiji poput Knjaz Miloša i Imleka, za dvije do tri godine.
Direktor predstavništva „Salforda“ za Balkan Slobodan Petrović kaže da je „Dunav hrana“, regionalni holding u čijem sastavu su „Imlek“, Subotička mlekara, „Bambi“, „Knjaz Miloš“, kao i tri mljekare u BiH i jedna u Makedoniji i da je prodaju tih kompanija realno očekivati kad kriza mine – 2011. ili 2012. godine.
“Imajući u vidu vrtoglavi pad vrijednosti akcijskog kapitala na Beogradskoj berzi (50–70 odsto), ne očekujem da ćemo zaraditi velike pare na svim kompanijama ukoliko se budu prodavale ponaosob, a ne kao holding”, ukazuje Petrović.
Konstatujući evidentni rast cijena akcija poslednjih mjeseci, koji je, primjera radi, ubjedljiv u slučaju „Imleka“, čije akcije su 28. januara ove godine imale vrijednost od 811 dinara, najnižu za godinu dana, da bi sad nadmašile 1.720 dinara, Petrović smatra da je to još daleko od njihove realne vrijednosti. To destimuliše prodaju, koja bi u ovom trenutku za „Salford“ bila rasprodaja.
Stoga se ni manjinskim akcionarima u mljekarama, industriji slatkiša, ali i „Knjazu“ ne preporučuje da žure s prodajom akcija. Pogotovo što im berzanska vrijednost trenutno nije dovoljno atraktivna, niti realna, jer će im biti ponuđeno da pridruže svoje akcije portfelju kojim upravlja „Salford“ kako bi ih zajednički prodali investitorima, kaže Petrović.
“Da je riječ o atraktivnoj robi svjedoči podatak da je pre krize, koja je uzela maha u septembru prošle godine, bilo čak 11 investitora zainteresovanih za kupovinu „Knjaz Miloša“, ali su se oni potom privremeno povukli. Međutim, „poslovna ćaskanja“, koja se zasad ne mogu smatrati ozbiljnim pregovorima sa potencijalnim strateškim i finansijskim investitorima, nisu prekinuta”, izričit je Petrović, uz opasku da je sad vrijeme veoma povoljno za kupce, ali ne i za prodavce firmi.
Jer, za većinskog vlasnika, Novi svjetski investicioni fond (New World Value Fund) sa sedištem u Gibraltaru, dosad je u akviziciju, modernizaciju i restrukturisanje uložio oko 450 miliona evra u „Dunav hrana grupu“.
Trenutna kapitalna dobit (razlika između kupovne i prodajne cijene), nije dovoljno atraktivna, imajući u vidu strateški cilj ulagača da firme koje čine holding kupi što jeftinije, unaprijedi i tako „ugojene“ preproda po znatno višoj cijeni od kupovne.
Pri tom je investiciona politika „Salforda“, odnosno Fonda čije interese zastupa, „glokalna“, što podrazumjeva oslanjanje na lokalne kadrove, resurse i robne marke, s namjerom da od njih stvori globalne, odnosno međunarodne brendove.
Imajući sve to u vidu, potencijalni kupci holdinga ili pojedinačnih firmi iz njegovog sastava, postali bi vlasnici ne samo zdravih i uspješnih kompanija, njihovih tradicionalnih i prepoznatljivih brendova, već i zamašnog udijela na regionalnom tržištu, ističe naš sagovornik. B92