OBURN HILS, Posrnuli američki proizvođač automobila “Chrysler” planira da oživi pomoću tehnologije svog novog italijanskog partnera FIAT-a, navodeći da za to ima dovoljno gotovine.
Na maratonskoj prezentaciji, koja je trajala čak osam časova, predsjednik upravnih odbora obje kompanije Serđo Markione predstavio je novi poslovni plan za “Chrysler” za narednih pet godina.
“‘Chrysler’ će imati duplo veću prodaju nego sada, izradiće desetine novih modela na FIAT-ovim platformama i otplatiti dug američkim poreskim obveznicima u narednih pet godina. ‘Chryslerova’ proizvodnja će doživjeti preokret u 2010, a godinu kasnije kompanija će stabilizovati finansijske prilike”, rekao je Markione.
Plan predviđa izradu novih modela u “Chryslerovim” filijalama “Jeep”, “Dodge” i “Ram”, većinom zasnovane na efikasnijem FIAT-ovom sistemu prenosa snage i na motorima manje zapremine od dosadašnjih.
Markione kaže da američka kompanija koja je u junu izašla iz zaštite od bankrotstva, sada ima gotovo dvije miljarde dolara svog novca i da je u septembru poslovala bez gubitka jer je uštedjela otpuštanjem radnika i zatvaranjem fabrika, te kombinovanjem operacija “Chryslera” i FIAT-a. Ipak, njegov razvoj zavisi od ponude boljih modela, tim više što su na tržištu, uz mnoge druge, propali i nekada unosni modeli klasičnih automobila srednje klase – dodž avendžer i karjzler sebring. U “Chrysleru” kažu da će te modele poboljšati da bi bili udobniji i tiši i da će ih sasvim zamijeniti 2012. godine, koristeći FIAT-ovu tehnologiju.
“Chrysler” će uz to do 2013. godine uvesti četiri nova modela, a većinu sadašnjih redizajnirati spolja i iznutra i opremiti ih novim motorima. U većini modela u penziju odlaze veliki “Chryslerovi” motori, a dolaze manji, četvorocilindrični, FIAT-ovi. Među novitetima jedan će imati sedam sjedišta, jedan će biti mali, gradski, a jedan mali porodični automobil. Jedan od njih će biti i američka verzija modela FIAT 500 vrlo popularnog u Evropi.
“Chrysler” na čelu s Markioneom namjerava i da spusti cijene da bi povećao prodaju i došao do gotovine potrebne za dalje restrukturiranje poslovanja. Markione je, međutim, jasno rekao da FIAT neće finansijski učestvovati u tome.
“Chrysler” mora da popravi i loš kvalitet automobila zbog kojeg, uz opštu krizu, zamalo nije propao. Krajem 2007. godine prosječno je bilo potrebno da prođe čak 71 dan dok neko ne počne da rješava neki problem u proizvodnji, a nova uprava kaže da će za to od sada biti potrebno “nula dana” i da će se na problem s kvalitetom reagovati odmah.
FIAT koji je sada vlasnik 20 odsto “Chryslera”, uz mogućnost da poveća svoj udio, nadležan je za spasavanje te američke kompanije, osnovane prije 84 godine, uz pomoć oko 15 milijardi dolara federalne vlade SAD.