BERLIN, Potrošačko povjerenje u Njemačkoj neočekivano je palo, prvi put u više od godinu dana, usljed zabrinutosti da će skok cijena energenata i povećanje nezaposlenosti smanjiti potrošnju, uprkos znacima ekonomskog oporavka.
Indeks potrošačkog poverenja vodećeg njemačkog instituta za marketinška istraživanja GfK za novembar, sačinjen na osnovu razgovora sa oko 2.000 ljudi, pao je na četiri, sa 4,2 poena u oktobru. To je, kako je saopštio GfK, prvi pad od septembra 2008. godine.
Ekonomisti su predviđali rast na 4,5 poena, prenosi agencija Blumberg.
Jedan od razloga za ovaj pad je cijena nafte, koja je ovog mjeseca skočila na najviši nivo u poslednjih godinu dana, čime je, zajedno sa rastućom nezaposlenošću, ugrozila potrošnju.
Cijena sirove nafte je skočila čitavih 80 procenata ove godine, na oko 80 dolara za barel.
Indeks poslovnog povjerenja je u Njemačkoj u oktobru skočio na najviši nivo u više od godinu dana i proizvodnja je počela da se oporavlja, ali bi prestanak važenja vladinih mjera za stimulaciju privrede i jačanje evra mogli da uspore tempo puta ka oporavku, ocjenjuju analitičari.
“Privatna potrošnja ostaje jedan od vodećih izvora podrške za njemačku ekonomiju ove godine, budući da će investicije i izvoz zabilježiti velika smanjenja na kraju 2009”, navodi se u izveštaju GfK, uz napomenu da tek ostaje da se vidi da li će ona moći da odigra tu ulogu i u narednoj godini.
Indeks ekonomskih očekivanja GfK za novembar povećan je na 8,7, sa 3,4 u prethodnom mjesecu, dok je indeks očekivanja prihoda pao sa 16, na 12,9. Indeks sklonosti potrošaca ka kupovini pao je na 26,1 sa 36,5 prethodnog mjeseca.
“Sklonost potrošača ka kupovini smanjena je kao rezultat smanjenog indeksa očekivanja prihoda”, navodi se u analizi, u kojoj se kao jedan od razloga za ovaj pad navodi prestanak važenja subvencionisane kupovine vozila po sistemu “staro za novo”.
Njemačko ministarstvo ekonomije je 16. oktobra povećalo očekivanja privrednog rasta za 2010. godinu na 1,2 odsto, poslije ekonomskog pada od pet procenata u ovoj godini.