NJUJORK/TOKIO, Američka avikompanija “Ameriken erlajnz”, drugi prevoznik na svijetu, namjerava da kupi dio “Japan erlajnza” (JAL) kako bi obezbjedila uslove za eventualno udruživanje sa japanskom firmom koja predviđa četvrti kvartalni gubitak u posljednjih pet godina, prenosi njujorška agencija Blumberg, pozivajući se na izvor blizak planovima “Amerikena.”
“Ameriken” takođe planira da proširi zajedničko korišćenje linija sa JAL-om, sa kojim se nalazi u udruženju svjetskih avioprevoznika “Uanvorld”.
JAL istovremeno pregovara i sa drugim avioprevoznicima kako bi obezbjedio svjež novac i podstakao poslovanje, izjavio je zvanični predstavnik kompanije u Tokiju, odbijajući da komentariše razgovore o mogućim investitorima.
JAL, koji je od 2001. godine primio državnu pomoć u tri navrata, posljednju u junu ove godine, takođe pregovara o eventualnoj prodaji akcija američkoj kompaniji “Delta erlajnz”.
Očekuje se da će JAL uskoro predstaviti svoj novi prijedlog srednjoročnog plana razvoja članovima vlade u Tokiju i stručnjacima, koji bi trebalo da bude usvojen do kraja ovog mjeseca.
JAL, najveći azijski prevoznik po ukupnom prihodu, zabilježio je gubitak od oko milijardu dolara u prvom tromjesečju ove godine, najveći u posljednjih šest godina.
Uprava kompanije pokušava da nađe investitore za stabilizaciju finansijskih prilika i da uz vladinu kontrolu usvoji plan restrukturisanja, ocjenjuju analitičari, uključujući veliki broj otkaza, smanjenje putne mreže i prodaju imovine.
JAL namjerava da ukine 5.000 radnih mjesta u naredne tri godine u okviru novog programa, piše dnevnik “Majinići” i navodi da će kompanija ukinuti još 1.400 radnih mjesta u administraciji, navodeći rok u kome će se taj posao obaviti.
Poslovni dnevnik “Nikej” ocijenio je u jučerašnjem broju da bi JAL mogao zatražiti sumu od 2,8 milijardi dolara za izlazak iz sadašnje krize.
Američka korporacija AMR, matična kompanija “Amerikena”, prošle godine je imala gubitak od 2,1 milijardu evra, a finansijski manjak zabilježen je i u prva dva tromjesečja ove godine.
“Delta”, koja je takođe zainteresovana za kupovinu akcija JAL, minule godine imala je gubitak od od 8,9 milijardi dolara, koji je još porastao u prvom polugodištu 2009. Obje kompanije, međutim, raspolažu keš novcem za normalno obavljavnje poslovanja.