BANJALUKA, Dok su vlasnici benzinskih pumpi u RS tokom ljetnih mjeseci povećavali cijene goriva, inspektori su kontrolom tečnih naftnih goriva u nekim slučajevima utvrdili da gorivo nije kvalitetno i da u njemu ima vode, te previše sumpora i olova.
Slavko Kozomara, republički termoenergetski inspektor, rekao je da je kontrolom kvaliteta goriva na benzinskim stanicama i terminalima u RS, koju provodi Republička tehnička inspekcija, utvrđeno da 14 uzorka goriva, uzetih sa 13 pumpi, nije usklađena s Odlukom o kvalitetu tečnih naftnih goriva.
– Analizom je utvrđeno da se neusklađenosti ovih uzoraka goriva odnose na nedozvoljene količine sumpora i vode u eurodizelu. U bezolovnom benzinu pronađen je višak olova i sumpora, a utvrđen je i kraj destilacije kod bezolovnog benzina – precizirao je za “Fokus” Kozomara.
Kako je istakao, u većini slučajeva kvalitet goriva se naruši u pogledu tačke paljenja, a do smanjenja tačke paljenja dolazi usljed miješanja malih količina benzina s dizelom pri istakanju goriva na pumpama.
– Za ljetnu sezonu inspektori su do sada kontrolisali 315 subjekata na pumpama i terminalima, pri čemu je do sada za analize uzeto 1.044 uzorka tečnih naftnih goriva – istakao je Kozomara, te dodao da monitoring traje do 30. septembra ove godine.
Prema njegovim riječima, za vlasnike benzinske stanice kod kojih je pronađeno gorivo koje nije usklađeno s Odlukom o kvalitetu tečnih naftnih goriva podnesene su prekršajne prijave, njih 12, a jedna je u proceduri.
– Kazne za one kod kojih je pronađeno tečno naftno gorivo koje nije usklađeno s Odlukom iznose za pravno lice 20.000 maraka, a za odgovorno lice u pravnom licu pet hiljada maraka – podvukao je Kozomara.
On je istakao da se stanje kvaliteta tečnih naftnih goriva u RS poboljšava u odnosu na prethodne godine.
– Rezultati urađenih analiza u prethodnom periodu ukazuju na to da je gorivo na našim pumpama vrlo blizu parametrima kvaliteta koji su propisani evropskim normama – kazao je Kozomara.
Kako je naglasio, bosanskohercegovački standardi za goriva jesu prepisane i usvojene evropske norme, odnosno, kod nas su važeći isti oni standardi koji važe za Evropu, a goriva na našim pumpama, računajući i ona proizvedena u Rafineriji Brod, u skladu su s evropskim standardima.
Dragovan Petrović, sekretar Udruženja potrošača RS, kaže da bi kvalitet goriva uvijek trebalo da bude na visokom nivou.
– Na osnovu ličnog iskustva smatram da gorivo nije baš najboljeg kvaliteta, što uslovljava i veću potrošnju, odnosno manju iskorišćenost goriva – kazao je Petrović, te dodao da skorašnja poskupljenja nafte nisu imala uporište u cijenama goriva na tržištu, jer su one bile stabilne.
Kako je rekao, inspekcijske kontrole i rigoroznije sankcije rezultiraju time da naftaši zavrću slavinu po pitanju točenja nekvalitetnog goriva.
Tačke paljenja problem tehničke prirode
Predsjednik Udruženja vlasnika benzinskih pumpi u RS, Vojin Mitrović, kaže da je kvalitet goriva u Srpskoj na istom nivou kao što je i u zemljama u regionu.
– U većini slučajeva gorivo je kvalitetno, a problemi u vezi sa tačkom paljenja više su tehničke prirode. Ako ima nekih slučajeva neregularnosti u vezi s pojavom sumpora ili vode u gorivu, onda se to odnosi na manji broj benzinskih pumpi, a u nadležnosti je inspekcijskih organa da to utvrde – rekao je Mitrović.Fokus