BANJALUKA, Potrošači u Republici Srpskoj i BiH, i pored toga što se njima bave desetine udruženja, još su nezaštićeni. Kako tvrde u Udruženju građana “Plava sfera”, više od 80 odsto nije upoznato s odredbama Zakona o zaštiti potrošača BiH, a nerijetko i žalbe onih koji negoduju ostaju neriješene.
Prava potrošača još se krše nedobijanjem računa za plaćenu robu u maloprodajnim objektima, neuvažavanjem reklamacija i slično.
– Da bi udruženja kvalitetno obavljala svoj posao, potrebna su veća finansijska sredstva. Ali, pomaci postoje i ogledaju se u boljoj komunikaciji između nosilaca zaštite potrošača. Takođe, građani shvataju da nije sramota tražiti račun za kupljenu robu, ako ga ne dobiju, te da imaju pravo na reklamaciju i slično – kaže Danijel Malić, direktor za razvoj u “Plavoj sferi”.
On ističe da se za prvih šest mjeseci ove godine Udruženju obratilo 400 građana, koji su se informisali o svojim pravima ili su podnosili prigovore zbog kršenja tih istih prava.
– Od ukupno zaprimljenih poziva potrošača, 372 potrošača tražila su savjet, informaciju ili su nas obavještavali o lošem poslovanju trgovačkih radnji, njih 13 imalo je prigovor s konkretnim kršenjem potrošačkih prava, tri slučaja kršenja potrošačkih prava uspješno su riješena s prekršiocima potrošačkih prava. U pet slučajeva potrošač nije bio u pravu, a sedam prigovora riješili su sami potrošači uz savjete osoblja “Plave sfere” – naveo je Malić.
Najsvježiji primjer kršenja prava potrošača jesu nezakonita povećanja kamatnih stopa u pojedinim bankama. Kako tvrde u Ombudsmanu za zaštitu potrošača u BiH, ovog puta pravda je pobijedila i prekršioci zakona su kažnjeni.
– Aktivnosti Ombudsmana uticale su na jačanje svijesti potrošača i njihovu edukaciju u smislu traženja zakonskih načina za poštovanje prava potrošača. S tim ćemo nastaviti i dalje, te sa ostalim aktivnostima propisanim zakonom, u koje spada i vođenje sudskih sporova protiv svih kršilaca Zakona o zaštiti potrošača u kolektivnom interesu potrošača – rekla je pomoćnica Ombudsmana za zaštitu potrošača BiH Mediha Bakalović.
U Republičkoj upravi za inspekcijske poslove apeluju na potrošače da obavezno traže račun za kupljenu robu, jer samo tako mogu ostvariti svoja prava. U suprotnom, i sami mogu biti kažnjeni.
– Zakonom o fiskalnim kasama propisana je obaveza izdavanja računa za kupljenu robu i usluge, kao i obaveza potrošača da u okruženju 20 metara od prodajnog mjesta posjeduju račun. Ukoliko se potrošač ne pridržava ove zakonske odredbe, zakonom je propisana kazna od 50 maraka – rekla je Borka Surtov, glavni tržišni inspektor RS.
Obrazovan potrošač, zaštićen potrošač
U resornom ministarstvu kažu da imaju dobru saradnju s udruženjima i da građani polako počinju shvatati značaj svoje uloge u sprovođenju zakona.
– Od početka godine traju kampanje zaštite potrošača po opštinama RS, a u međuvremenu je osnovano i nekoliko novih udruženja. Potrebno je da potrošač bude obrazovan da bi bio zaštićen i da bi znao svoja prava – kazala je pomoćnica ministra trgovine, Dušanka Tegeltija. Fokus