BANJALUKA, Narodna skupština Republike Srpske (RS) prihvatila je danas Informaciju o prijedlogu ugovora o koncesiji za izgradnju autoputeva između RS i austrijske kompanije “Štrabag”.
Ministar saobraćaja i veza RS Nedeljko Čubrilović rekao je u završnoj riječi da je rok za potpisivanje ugovora o ovoj koncesiji, koji je trebalo da bude potpisan 15. oktobra, produžen do 2. novembra ove godine.
On je naveo da je ovim ugovorom Vlada RS zaštićena od svih finansijskih obaveza ukoliko ne dođe do potpisivanja ugovora o izgradnji.
Čubrilović je rekao da je učešće Vlade u koncesionom preduzeću 10 odsto, dok se višak profita po izmirenju obaveza kreditnih linija i troškova održavanja mreže autoputeva dijeli na pola.
“Ukoliko dođe do prekida nekih poslova, Vlada RS plaća iznos do tadašnjeg nivoa završenosti posla, a dijelovi autoputa ostaju i dalje kao dobro RS”, objasnio je Čubrilović.
Šef poslaničkog kluba SDS-a Borislav Bojić rekao je da je jedino realan projekat izgradnje autoputa Klašnice – Doboj, koji je sačinjen 2005. godine, dok je izgradnja ostalih dionica autoputeva u RS “potpuna neizvjesnost u kojoj Srpska preuzima ogromne obaveze koje neće biti u stanju da izmiri i zbog čega će morati da izdvaja mnogo novca”.
Prema njegovim riječima, ukupna cijena koncesije o izgradnji mreže autoputeva u RS, u najmanju ruku, biće dvostruko veća od planirane, dodajući da je stav SDS-a da postupak o projektu izgradnje mreže autoputeva u RS nije rađen u skladu sa Zakonom o koncesijama.
“Pitamo Vladu zašto nije prihvatila projekat Japanske banke za obnovu i razvoj koji je ponuđen RS 2005. i 2006. godine, a koji je nudio kreditna sredstva na 40 godina sa grejs periodom od 10 godina i kamatom od 1,5 odsto”, rekao je Bojić, dodajući da zbog neprihvatanja tog projekta RS na svakom od projekata gubi 300 miliona evra.
Replicirajući Bojiću, predsjednik Vlade RS Milorad Dodik ocijenio je da je projekat izgradnje mreže autoputeva u RS dobar projekat koji Vlada podržava u potpunosti.
On je rekao da je Bojić u svojoj diskusiji iznio niz neistina, a najveća je da je bivša Vlada RS nešto uradila 2005. godine u pogledu izgradnje autoputeva u RS.
“Bivša Vlada RS nikada nije ni razgovarala o autoputevima i ovdje je očito na sceni scenario SDS-a da se projekat izgradnje mreže autoputeva u RS dovede u pitanje”, istakao je premijer Dodik.
On je rekao da nijedna banka u RS ne može dati garanciju za izgradnju mreže autoputeva u RS koliko je daje austrijska firma “Štrabag”.
Dodik je demantovao Bojićeve tvrdnje da je Vlada Japana ponudila kredit Vladi RS pod povoljnim uslovima za izgradnju autoputeva u RS koji 2005. godine nije prihvaćen iz nepoznatih razloga.
Poslanik SNSD-a Stojan Lazarević smatra da opravdanost projekta izgradnje mreže autoputeva u RS niko ne može dovesti u pitanje, jer će realizacija ovog projekta u narednih 30 godina predstavljati period intenzivnog razvoja u RS.
Poslanik PDP-a Branislav Borenović smatra da je bilo opravdano od Vlade RS da se Informacija o prijedlogu Ugovora o koncesiji za izgradnju autoputeva između RS i “Štrabaga” nađe u parlamentu, iako Vlada RS na to nije bila obavezna.
On je upitao predstavnike Vlade, da li Vlada RS može odustati od izgradnje određene dionice autoputa ukoliko studija izvodljivosti pokaže da neka dionica nije rentabilna.
Poslanik SDA Ramiz Salkić rekao je da su poslanici bošnjačkih stranaka napustili skupštinsku salu za vrijeme prezentacije projekta izgradnje mreže autoputeva u RS, jer je predstavnik revizorsko-konsultanske kuće “Dilojt” RS nazvao državom i time prekršio Ustav BiH.
On je rekao da mu nije jasno zbog čega Vlada RS nije pregovarala sa vlastima Federacije BiH o potrebi izgradnje brze ceste Doboj – Tuzla – Zvornik.
Salkić je naveo da je prekršen Ustav RS, jer je Ugovor sačinjen na engleskom i srpskom jeziku, ali ne i na bosanskom i hrvatskom.
Povodom ovog Salkićevog navoda, predsjednik parlamenta RS Igor Radojičić rekao je da je original ovog međunarodnog ugovora sačinjen na engleskom jeziku, dok je stvar ugovornih strana na kojem će jeziku on biti napisan.
Poslanik Socijalističke partije Petar Đokić istakao je da je projekat izgradnje mreže autoputeva u RS dobar i da označava početak potpuno nove ere u RS, dodajući da se u tom projektu prepoznaje šansa za budućnost RS.
Poslanik Srpske radikalne stranke RS Milanko Mihajlica smatra da je jedino isplativa dionica izgradnje autoputa Banjaluka – Doboj, dok izgradnja ostalih dionica autoputeva u RS nije rentabilna.
Mihajlica je rekao da RS nekom drugom daje na upravljanje autoput Banjaluka – Gradiška radi izgradnje autoputa Banjaluka – Doboj, iako je RS zato uzela kredite.
Predsjednik Komisije za koncesije Predrag Aškrabić rekao je da je od svih ponuđača jedino austrijska firma “Štrabag” ispunila sve potrebne uslove, dok su ostali ponuđači imali samo pisma namjere.
U Narodnoj skupštini RS u toku je redovna pauza do 17.20 čsova.