BRISEL, Evropska prodaja vozila u septembru smanjena je 8,2 odsto u odnosu na isti mjesec, uprkos višku od dva radna dana, zbog toga što je finansijska kriza teško pogodila auto-industriju, kao i zbog poskupljenja goriva, saopštilo je danas Udruženje evropskih proizvođača automobila (ACEA) u Briselu.
Kreditni krah onemogućio je automobilsku industriju da finansira dnevno poslovanje i da ulaže u nove tehnologije ekološki prilagođenih vozila, upozorila je ACEA.
Povrh toga, potražnja za novim kolima je oslabila zbog toga što su kupci, zbog privredne neizvesnosti, odustali od velikih kupovina, u šta spadaju i automobili, ili, pak, nisu našli kreditora koji bi ih finansirao, navedeno je u saopštenju.
U septembru je ukupno u članicama Evropske unije registrovano oko 1,304 miliona kola, što je najniži nivo od 1998. godine. U podatke o prodaji novih kola u zemljama EU nisu uključene Malta i Kipar, kao i zemlje EFTA, članice Evropskog udruženja slobodne trgovine.
Septembar je uobičajeno dobar mjesec za prodaju kola, kada se dostiže vrhunac poslije mirnih ljetnjih mjeseci. Za devet mjeseci ove godine ukupne isporuke manje su za 4,4 odsto u odnosu na isti period prošle godine.
Na zapadno-evropskom tržištu, isporuke putničkih vozila smanjene su prošlog mjeseca 9,3 odsto, u poređenju sa septembrom 2007, kada je prodato 1,211 miliona vozila.
Najveći pad prodaje zabilježen je u Britaniji, za čak 21,2 odsto, i u Španiji, gdje su isporuke smanjene 32,2 odsto. U Italiji je prodaja kola smanjena 5,5 odsto.
Francuska je zabeležila povećanje prodaje od 8,4 odsto, posle avgustovskog pada od 7,1 procenata, a Njemačka 1,2 odsto, u odnosu na drastičan pad u avgustu od 10,4 odsto.
U novim članicama EU zabilježen je rast prodaje od 7,8 odsto u septembru, kada je isporučeno 93,275 vozila.
Od proizvođača, najlošije je prošao američki “Dženeral motors” (GM) koji je imao pad od 18,1 odsto, na oko 129.000 jedinica. GM, koji u Evropi prodaje robne marke “opel”, “voksal”, “ševrolet” i “saab”, saopštio je minule sedmice da je značajnije smanjio proizvodnju kola u evropskim fabrikama.
Japanski “Nisan”, koji je prošlog mjeseca takođe objavio smanjenje proizvodnje u fabrici u Španiji, zabilježio je pad prodaje od 5,2 odsto, na oko 32.000 komada na evropskom tržištu.
Francuski proizvođači “Reno” i “Pežo-Sitroen” registrovali su pad od 2,1 odsto, na nešto više od 102.900 jedinica, odnosno devet odsto, na oko 153.000 vozila.
Evropska prodaja “Fijata”, uključujući i modele robnih marki “lanča” i “alfa romeo”, smanjena je 1,4 odsto, na oko 97.000 kola.
“Folksvagenova” prodaja u Evropi, koja uključuje modele “audi”, “seat” i “škoda”, porasla je prošlog mjeseca 1,4 odsto, na 263.435 jedinica.
Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba