ČIKAGO – Ako se započeti štrajk u američkom proizvođaču aviona “Boeingu” bude razvlačio duže od tri mjeseca, moguće je da će nanijeti dugoročnu štetu izvozu SAD, kažu ekonomisti.
“Boeing” je na čelu vodećih američkih izvoznika, a izvoz je jedna od malog broja svijetlih tačaka ekonomije SAD. To se može promijeniti ako štrajk potraje duže od tri mjeseca, što bi rastjeralo kupce i okrenulo ih evropskom rivalu “Airbusu” za buduće nabavke putničkih i teretnih aviona.
Zaposleni u “Boeingu” ne mare za ova upozorenja i zasad čvrsto odbijaju ponudu kompanije o povećanju plata za 11 odsto u toku tri godine. Ipak, malo je onih koji očekuju da će štrajk tako dugo trajati. Posljednja dva štrajka u “Boeingu” trajala su 24 dana 2005. i 69 dana 1995. godine. Najduži prekid rada u fabrikama ovog američkog proizvođača aviona trajao je 140 dana 1948. godine.
Analitičari navode da je jedina pozitivna vijest da “Airbus” ima narudžbine za narednih četiri do sedam godina i da nije u prilici da prihvati nove.
“Boeing” inkasira oko 50 do 60 odsto prodajne cijene pri isporuci aviona, a ostatak ranije prilikom sklapanja ugovora. Cijene se kreću od 50 do 57 miliona dolara za model 737-600 i od 285,5 miliona do 300 miliona dolara za avion 747-8.
Kompanija, s narudžbinama za sedam godina i planiranim isporukama više od 40 aviona mjesečno, zbog štrajka je suočena s gubicima od 100 do 110 miliona dolara dnevno. Problem je što se dogovor koji bi zamrznuo štrajk ne nazire, iako i poslovodstvo kompanije i sindikati kažu da su spremni da nastave pregovore u svako doba. AP