BANJALUKA,Ministar saobraćaja i veza Republike Srpske (RS) Nedeljko Čubrilović kaže da nije tačno da su pregovori sa austrijskom firmom “Štrabag” o gradnji mreže autoputeva kroz Srpsku zapali u ćorsokak, te da će se polovinom septembra znati da li će Vlada RS pristati da toj kompaniji dodijeli koncesiju.
“Najveću odgovornost u vezi sa ovim ima premijer RS. Ako se bude odustalo od projekta, biće mi žao, jer je jedini način da dobijemo savremene saobraćajnice – davanje koncesija”, rekao je Čubrilović u intervjuu za “EuroBlic”.
Na pitanje šta može da se desi da Vlada RS odustane od davanja koncesija za gradnju mreže autoputeva “Štrabagu”, Čubrilović je rekao da može biti procijenjeno da RS ne može stati iza 500 miliona KM, koliko je potrebno za eksproprijaciju zemljišta na predviđenim dionicama.
“Veoma mi je stalo da potpišemo ugovor o gradnji autoputeva. To ne mora biti sa `Štrabagom`, može biti bilo koja kompanija, ali jedino može ako damo koncesiju, jer nemamo novac za finansiranje cijelog projekta koji košta oko tri milijarde evra”, kaže Čubrilović.
On je podsjetio da je Vlada RS u proteklih godinu dana u vezi sa ovim “skoro najvrijednijem projektu u regionu” pregovarala o potencijalnim partnerima i formirala razne interresorne grupe.
Prema njegovim riječima, osim što bi se “Štrabagu” dale koncesije na najmanje 30 godina i što bi se platilo rješavanje imovinsko-pravnih odnosa, RS očekuje i ustupanje izgrađene dionice autoputa Banjaluka-Gradiška.
Govoreći o gradnji autoputa Banjaluka-Gradiška, Čubrilović je naveo da su se na prvoj dionici pojavili imovinski problemi za objekte iznad tunela koje projekat nije obuhvatao, te izrazio nadu da će to biti završeno do kraja godine.
“Gradnja druge dionice za sada ide po planu, a imovinski odnosi se rješavaju u dogovorenim terminama. Oba izvođača radova su zadovoljna uslovima koje im je investitor omogućio. Nema indicija da bi moglo doći do probijanja rokova”, rekao je Čubrilović.
Na pitanje zašto nije počela gradnja puta Foča-Gacko preko Čemernog, iako najavljena za početak aprila, a za šta je Vlada obezbijedila 75 miliona KM, Čubrilović je rekao da je projekat revidiran jer su se pojavili problemi zbog tehničkih nedostataka kao što je veliki nagib u tunelu i dodao da bi ti radovi trebali biti završeni do ljeta 2011. godine.
Čubrilović je rekao da se Vlada RS opredijelila za ulaganja u “Austrodžet” na ime leta Banjaluka-Salcburg, prije nego u domaću kompaniju “Skaj Srpska”, zbog toga što je za taj vid ulaganja potrebno mnogo manje novca. On je dodao da će “Austrodžetu” za šest mjeseci biti uplaćeno oko 300.000 evra.
“Zahvaljujući tome, sada imamo liniju za Štutgart bez subvencija, imali smo sezonsku liniju do Tivta, a sada `Rajan er` želi da pregovara oko linije za Frankfurt. Ako se dogovorimo, na proljeće bi smo mogli imati i liniju iz Banjaluke do Franfurta”, rekao je Čubrilović i izrazio očekivanje da će se naredne godine otvoriti i nekoliko linija koje će obezbjeđivati domaća kompanija.
Na pitanje da li prijedlog izmjena i dopuna Zakona o vazduhoplovstvu BiH predviđa ukidanje postojećih entitetskih direkcija za civilno vazduhoplovstvo, Čubrilović je rekao da to nije ukidanje, nego drugačiji organizacioni oblik entitetskih direkcija.
“Kontrola letenja ostaje u Banjaluci, zaposleni neće ostati bez posla. U oblasti zakonodavstva BiH mora mnogo toga još da se uradi da bi BiH preuzela kontrolu letenja nad svojim prostorom. Potrebni su i zakoni i operativne mere da bi to postigli, a to sve ne zavisi od RS, nego od cijele BiH. U svakom slučaju, na osnovu odluke Saveta ministara BiH, Direkcija za civilno vazduhoplovstvo BiH trebalo bi da preseli u Banjaluku početkom naredne godine, a provajder će biti u Mostaru”, rekao je Čubrilović.
On je rekao da je uprava aerodroma presljena u Trebinje, te da direktor aerodroma pregovora sa potencijalnim investitorima.
“Predviđeno je da nam uskoro dostavi informaciju o rezultatima tih pregovora. Nije lako naći investitora, već godinu dana se pregovora oko toga i mislim da su se izdvojila tri-četiri zainteresovana ulagača za gradnju aerodroma gde bi Vlada RS dala infrastrukturu i zemljište”, rekao je Čubrilović.