LONDON, Ove godine će novi mobilni telefon kupiti 1,28 milijardi ljudi, ili približno petina svjetskog stanovništva, objavljeno je u Londonu, na osnovu analize agencije “Gartner”. Plasman mobilnih telefona u svjetu trebalo bi ove godine da se uveća, prema rezultatima istraživanja te agencije, 11 odsto, u odnosu na prošlu godinu kada ih je prodato 1,15 milijardi.
U prvom kvartalu ove godine novi mobilni je sebi priuštilo 294 miliona korisnika, a “Gartner” predviđa da će u drugom tromjesečju taj broj porasti na 300 do 305 miliona.
U trećem tromjesečju se očekuje dalji rast, ali usporeniji, s obzirom na pad potražnje mobilnih telefona “motorola” i “el-dži”.
Radi se o pojavi koja je u vezi sa promenom cjelokupnog tržišnog segmenta, a čiji je uzrok, kako objašnjavaju analitičari, u zasićenosti tržišta mobilnih telefona u najrazvijenijim delovima svjeta, prije svega u Severnoj Americi, zapadnoj Evropi i Japanu.
Najosetljivija u tom pogledu je upravo situacija na evropskom tržištu. Zapadni deo starog kontinenta je jedini region u kome stručnjaci očekuju pad prodaje za oko 1,5 odsto, na 188 miliona telefona.
Sjeverna Amerika i Japan će ipak zadržati rast od bar nekoliko odsto. U prvom slučaju očekuje se rast od oko 5,3 odsto, a u slučaju Japana rast će, prema predviđanjima, dostići najviše devet odsto.
S druge strane, zlatna dolina za proizvođače mobilnih telefona postaje jugoistočna Azija. Tamošnje tržište će, kako se predviđa, ove godine porasti 18 odsto, a nove uređaje će nabaviti oko 472 miliona korisnika, ili bezmalo pola milijarde.
Analitičari agencije “Gartner” su izdvojili nekoliko karakteristika razvoja svjetskog tržišta mobilnih telefona naredne godine.
Prva je ulazak novih jakih igrača na tržište. Misli se pre svega na “Epl” (Apple) sa poboljšanim “AjFounom” (iPhone) i firmu “Garmin”, poznatu po navigacionim GPS sistemima. Zbog pojačane konkurencija i “Motorola” će uvesti neke izmene – prije svega kroz inovacije dizajna svojih mobilnih telefona.
Sljedeća karakteristika je razvoj dopunskih usluga na mobilnim telefonima. Proizvođače na to tjera pritisak operatera da spuste cijene uređaja, pa oni traže nove mogućnosti za povećanje svojih profita.
Jedan od prvih je bio upravo kalifornijski “Epl” sa programom “ajTjunz Stor” (iTunes Store) koji je prvobitno bio napravljen za “ajPod” (iPod). “Nokija” je već pustila na tržište uslugu “Ovi”, a “Erikson” (Ericšon) “plej nau” (PlayNow).
Trend uvođenja novih usluga nastaviće se navigacionim i sistemima za lociranje, predviđa “Gartner”.
Mobilni telefoni polako sve više postaju džepni računari. Kakav životni stil – takav mobilni telefon. Tako bi mogao da se okarakteriše dalji razvoj tih uređaja. Sve već konkurencija obavezuje proizvođače da obrate više pažnje na izgled i dizajn proizvoda.
Za korisnike je mobilni telefon sve češće modni dodatak, kojim mogu da se definišu prema svojoj okolini. Za same proizvođače mobilnih telefona troškovi proizvodnje postaju previsoki i zato će u tom pogledu po svoj prilici sarađivati sa modnim ateljeima.