PEKING, Kina, u kojoj kompanije za izradu vozila koriste oko 70 odsto ukupnih potencijala, objavila je da je izvoz automobila usporen u prvoj polovini godine, što je izazvalo zabrinutost zbog prekomjernih kapaciteta auto-industrije u zemlji sa najvećim tržištem automobila u svijetu.
Izvoz je povećan 59 odsto na 388.000 vozila, nakon što je gotovo udvostručen u prethodnoj godini, izjavio je juče Fu Pejdžaho, zamjenik generalnog sekretara odeljenja mašinske industrije pri Privrednoj komori Kine, prenosi njujorška agencija “Blumberg.”
Vrijednost ukupnog izvoza porasla je 85 odsto u odnosu na šest mjeseci minule godine, na pet milijardi dolara, a prosečna cijena vozila porasla je 16 odsto, na 12.900 dolara. Taj broj uključuje i vozila koje proizvode inostrane kompanije u Kini.
Kineski proizvođači automobila povećali su izvoz zahvaljujući ulaganjima najmanje 20 milijardi dolara većeg broja svijetskih kompanija, među kojima su “Dženeral motors” (GM) i “Tojota”.
To je istovremeno, kako ističu, dovelo do rasta zaliha neprodatih vozila i do pada cijena automobila na domaćem tržištu.
Izvoz u prvom polugodištu, takođe, je usporen i zbog prirodnih katastrofa koje su ovog proljeća i zime pogodile Kinu, ali i zbog toga što vlada u Pekingu pokušava da “ohladi” pregrejanu ekonomiju.
Kineski izvoz kamiona povećan je 46 odsto za šest mjeseci ove godine na 151.500 jedinica, kazao je Fu.
U isto vrijeme izvoz putničkih automobila je gotovo udvostručen, na 133.000 komada. Podaci uključuju i prodaju rezervnih dijelova i šasija automobila sa motorima.
Kineski proizvođači prodaju vozila u 193 zemlje i regiona, a najveće tržište je Rusija, prema podacima Privredne komore Kine za uvoz i izvoz mašinskih i elektronskih proizvoda.