DIRBORN, Dok mu gubici nezaustavljivo rastu i opstanak postaje sve neizvjesniji, “Ford Motor”, legenda američke automobilske industije, će pokušati da uveze nešto od svog uspjeha sa druge strane Atlantika.
“Ford” je objavio svoj najveći ikad ostvareni kvartalni gubitak od 8,7 milijardi dolara koliko je kompanija izgubila u drugom ovogodišnjem tromjesečju. U kakvoj se dubiozi kompanija našla govori podatak da je “Ford” u istom prošlogodišnjem periodu ostvario dobit od 750 miliona dolara. Nakon objave poslovnog izvještaja akcije “Forda” izgubile su na vrijednosti sedam odsto.
Zbog novonastale situacije u “Fordu” su ubrzali planove da šest malih, štedljivih modela koje proizvode u Evropi počnu da prodaju u Sjevernoj Americi gdje gube milijarde dolara na mamutskim vozilima i kamionima koje više niko ne kupuje zbog njihove velike potrošnje goriva.
Istorijski kvartalni gubitak nadovezao se na 11 milijardi dolara minusa iz prošle godine. “Ford” zbog toga pokušava da se spase brzim pretvaranjem iz kamionske u automobilsku kompaniju. Pomoć iz Evrope, međutim, neće stići prije 2010. godine, jer je potrebno mnogo vremena da se preurede fabrike u SAD, a direktni uvoz kola je suviše skup.
Analitičari su u dilemi da li “Ford” ima dovoljno novca da preživi do tada.
Za razliku od SAD “Ford” godinama uspješno prodaje automobile u Evropi. Prethodnih godina zaradio je milijarde dolara prodajući kamione Amerikancima. Ali, pod udarom skupog benzina američki vozači su se okrenuli manjim kolima.
Zato će većina evropskih modela početi da se proizvodi u Sjevernoj Americi. Fijesta će biti proizvođena u Meksiku, fokus u Kentakiju i Mičigenu, a mali kombi tranzit konekt će se uvoziti iz Turske. “Ford” ne navodi koja su preostala tri modela u igri, ali se analitičari klade na mali krosover kugu i kombi C-maks. “Ford”, takođe, može da prenese mondeo iz Evrope da bi zamijeno modele fjužn i merkjuri milan.
Raniji napori američkih proizvođača da svoje evropske modele prebace kući nisu uspjeli, ali generalni direktor “Forda” Alen Malali kaže da je tržište SAD danas uveliko izmijenjeno sa trenutnim cijenama goriva.
“Ford” nije objelodanio nikakve procjene o tome kad bi mogao da se vrati u profitabilne vode, ali glavni finansijski zvaničnik kompanije Don Lekler ističe da kompanija ima dovoljno novca i kredita da prebrodi krizu, ali ne očekuje početak oporavka prije 2010. godine.
“Kompanija ima oko 38 milijardi dolara u gotovom i na kreditnim linijama, kaže Lekler.
Niko nije suguran koliko dugo će trajati pad potražnje u SAD. Procjene govore da će ove godine u SAD biti prodato 14 miliona lakih vozila, dva miliona manje nego prošle.