BEOGRAD, Kompanije “Rols-rojs” (Rolls-Royce) i “Britiš ervejz” (British Airways) najavile su početak naučnog test-programa za istraživanje upotrebljivosti alternativnih goriva za avionsku industriju, saopštilo je beogradsko predstavništvo tog britanskog avioprevoznika.
Ta detaljna studija će nastojati da utvrdi praktične alternative sadašnjem standardnom kerozinu u avio-industriji, sa mogućnošću ostvarenja stvarne redukcije emisije štetnih gasova.
Kompanije će inicirati zajednički tenderski proces, s pozivom snabdjevačima da pošalju alternativne uzorke goriva za testiranje na motoru “Rols-rojsu RB211” ugrađenom u britiš ervejzov “Boing 747”.
Test će biti obavljen u zatvorenim pogonima “Rols-rojsa” za testiranje motora u Darbiju, u Velikoj Britaniji, čime će biti omogućeno preciznije sakupljanje podataka nego što bi to bilo moguće tokom pravog avionskog leta, jer dozvoljava upotrebu dodatnih instrumenata, a performanse i emisije neće biti pod uticajem spoljnih faktora.
Tenderskom procesu će sljediti selekcija od najviše četiri alternativna goriva, koja će potom biti podvrgnuta laboratorijskom testiranju prije nego što budu isporučena “Rols-rojsu” u novoj godini.
Svaka od prijavljenih kompanija će, kako je saopšteno, biti zamoljena da obezbjedi do 60.000 litara svog alternativnog goriva.
Nakon toga će usljediti intezivne probe, tokom kojih će avionski motor za pogon koristiti alternativna goriva, a njegove performanse će biti upoređivane sa pogonom na konvencionalni kerozin.
U svakom od slučaja, motor će proći kroz cijeli opseg opterećenja, uključujući prazan hod, ubrzanje, poletanje i lebdenje.
Očekuje se da testiranje bude završeno do kraja marta 2009, poslije čega će dobijeni rezultati biti analizirani i objavljeni, navedeno je u saopštenju.
Direktor za istraživanje i tehnologiju u “Rols-rojsu” Ric Parker ističe da će ključni kriterijum prilikom selekcije alternativnih goriva biti njihova pogodnost, održivost i industrijska sposobnost.
“Od kritičnog je značaja da gorivo ne obezbeđuje samo pogonsku snagu motora, već i da omogućuje smanjenje emisije ugljen-dioksida, i da bude proizvedeno bez štetnih uticaja na hranu, zemljište ili vodu”, naglasio je Parker.
On je dodao da, takođe, moraju da postoje jasni dokazi mogućnosti za masovnu proizvodnju i globalnu distribuciju određenog alternativnog goriva za podršku svjetskoj avionskoj industriji.
Direktor za životnu sredinu u “Britiš ervejzu” Džonatan Kunsel je istakao da je ta britanska kompanija “prva koja je postavila ciljeve za efikasnost goriva”, a da će rezultati te studije biti javno objavljeni, “tako da cjelokupna avio-industrija, njeni korisnici i što je najvažnije, životna sredina, mogu imati koristi od nje”.
“Rols-rojs” svake godine, u saradnji sa svojim partnerima, investira više od 800 miliona funti za istraživanje i razvoj, od čega dve trećine za cilj imaju dalje unapređenje ekoloških aspekata njihovih proizvoda, dok su primarne tehnološke investicije usmjerene na redukciju buke i emisije štetnih materija.
“Britiš ervejz” je, kako je istaknuto u saopštenju, do sada investirao u novu letilicu koja je postavila “zlatan standard po pitanju očuvanja životne sredine” u ključnim oblastima emisije jedinjenja ugljenika, kvaliteta lokalnog vazduha i buke.