PEKING, Kina, drugi po veličini potrošač energenata u svijetu poslije SAD, trebalo bi da poveća cijene tečnog goriva za 50 odsto, u odnosu na važeći nivo, kako bi poboljšala energetsku efikasnost i smanjila inflatorne pritiske, saopštila je banka Ćajna internešenel kapital korporejšn”.
U analizi te najveće investicione banke u Kini se navodi da vlada treba da poveća cijene naftnih derivata, jer velike subvencije predstavljaju “značajan rizik” za fiskalnu stabilnost, prenijela je agencija Blumberg.
Kineske vlasti kontrolišu cijene goriva kako bi ograničile njihov uticaj na inflaciju, što smanjuje prostor rafinerijama da visoke troškove za nabavku sirove nafte prebace na kupce.
Najvećem kineskom prerađivaču nafte, CPCC, isplaćeno je u aprilu oko sedam milijardi juana (milijardu dolara) na ime subvencija za uvoz nafte, kako bi se toj kompaniji kompenzovani gubici zbog prodaje goriva ispod cijene.
“Rezultati naših simulacija pokazuju da će, ukoliko ne budu preduzete korekcije cijena energenata, kineska privreda 2009. ostati pregrejana i da će inflacija verovatno porasti na 8,7 odsto, ali bi ona mogla da bude smanjenja na 7,3 odsto ako se sredinom 2008. cijene goriva povećaju za 50 odsto, na nivo koji važi na međunarodnom tržištu.”, navodi se u analizi kineske banke.