RIM, Odlazeća italijanska vlada Romana Prodija odlučila je da pozajmi “Alitaliji” 300 miliona evra, u očajničkom pokušaju da spase nacionalnu aviokompaniju od propasti dok nova vlada Silvija Berluskonija ne nađe novog kupca za tu kompaniju u većinskom državnom vlasništvu.
Prodi je poslije hitne sjednice vlade objavio da je odluka donjeta pošto je Belruskoni zatražio da se “Alitaliji” obezbjedi kredit za premošćavanje finansijske krize kako bi se dobilo na vremenu za moguće alteranitivno rješenje sudbine nacionalnog prevoznika.
Odobrena pozajmica trebalo bi da obezbjedi da “Alitalija” nastavi da leti u narednih nekoliko mjeseci, dok nova vlada ne razmotri sve opcije njene budućnosti.
Problemi “Alitalije” dodatno su otežani saopštenjem francusko-holandske komapnije “Er Frans-KLM” koja je objavila da je definitivno odustala od namjere da kupi 49,9 odsto akcija italijanskog avioprevoznika koje su u vlasništvu vlade.
Ostvarenje tog sporazuma zavisilo je od podrške novoizabrane vlade s Berluskonijem na čelu, ali se on i njegovi saveznici javno protive ideji da “Alitaliju” kupi neka inostrana kompanija.
“Er Frans” je povukao ponudu i zbog oštrog protivljenja sindikalnih lidera planu francusko-holandske kompanije da ukine veći broj radnih mjesta u italijanskom prevozniku.
Da nije dobila neophodnu “injekciju” u gotovini, avioni “Alitalije” bi bili prizemljeni već krajem maja, prenjele su agencije ocjene eksperata.
Odobreni kredit najvjerovatnije će biti predmet istrage Evropske komisije, izvršnog tjela Evropske unije, pošto su propisima EU zabranjene državne subvencije avioindustiji.
“Vjerujem da bi bez tog kredita odbor ‘Alitalije’ tražio zaštitu od kreditora” (da bi izbjegao bankrot), izjavio je na konferenciji za štampu odlazeći ministar finansija Tomazo Padoa-Skiopa.
Berluskoni je ocjenio da je “Er Frans-KLM” izašao sa “arogantnom” ponudom i tokom svoje izborne kampanje obećao da će pokušati da predloži “italijansku alternativu” za kupovinu nacionalnog prevoznika. Do sada se, međutim, nisu pojavili novi ponuđači.
“Alialija” gubi svakog dana milion evra, a krajem marta je imala svega 200 miliona evra u kešu i kreditima na raspolaganju. Uprava kompanije saopštila je da joj je potrebno najmanje 750 miliona evra novih ulaganja do sredine ove godine da bi ostala u životu.
Poslije nekoliko neuspjelih licitacija, Prodijeva vlada je izabrala “Er Frans-KLM” u decembru prošle godine za ekskluzivnog ponuđača s kojim su počeli razgovori o prodaji 49,9 odsto akcija “Alitalije”. Pregovori su prekinuti 2. aprila pošto je avikompanija sa sjedištem u Parizu odbila zahtjev sindikata da smanji broj radnika koji će ostati bez posla i da zadrži veći deo uglavnom neprofitabilnih poslova.
“Er Frans” je ostao pri stavu da će ići u pregovore o kupovini “Alitalije” samo ako bude imao podršku italijanske vlade i sindikata.