NJUJORK, Američke kompanije “Pepsiko” (PepsiCo) i “Pepsi botling grup” (Bottling Group) su saopštile da su postigle sporazum o preuzimanju 75,5 odsto udjela u ruskom proizvođaču sokova “Lebeđanski”, tržišnom lideru u istočnoj Evropi, za sumu od 1,4 milijarde dolara.
Kupovinom nisu obuhvaćeni poslovi “Lebeđanskog” s hranom za bebe i mineralnom vodom, prenjela je agencija Blumberg.
Sokovi “Lebeđanskog”, koji toj kompaniji obezbjeđuju 85 odsto prihoda, pokrivaju približno trećinu ruskog tržišta sokova, vrijednog 2,5 milijardi dolara, koje ima potencijal za povećanje od 10 odsto godišnje do 2010.
Kompanija je 2006. prodala 826 miliona litara sokova.
“Pepsiko”, drugi po veličini proizvođač bezalkoholnih napitaka na svijetu, poslije “Koka-Kole” (Coca-Cola), udvostručio je ulaganja u rusko tržište grickalica i u toj zemlji otvara svoju drugu fabriku zahvaljujući rastu tražnje, podstaknute jednodecenijskom privrednom ekspanzijom. “Pepsiko”, poput svog većeg rivala, širi asortiman na proizvode van gaziranih napitaka kako bi privukao potrošače koji vode brigu o svom zdravlju.
Dvije američke kompanije, koje su podsjetile da je “pepsi kola” bila prva zapadna marka robe široke potrošnje koja se proizvodila u Sovjetskom Savezu, kupile su u junu ukrajinskog proizvođača prirodnih sokova “Sandora” za 542 miliona dolara.
“Lebeđanski”, čiji se pogoni nalaze u gradu Lebeđan u centralnoj Rusiji, osnovan je 1967. godine.
Očekuje se da će prodaja, koju treba da odobre i manjinski akcionari, biti okončana krajem ove godine.
Ruska kompanija, koja je prisutna i na tržištima Belorusije, Ukrajine, Kazahstana, Azerbejdžana i Gruzije, na kojima ostvaruje pet odsto svog prihoda, bilježi sve manji profit usljed rastućih troškova za gorivo, skladištenje i reklamu.
Potrošnja sokova u Rusiji je 2006. iznosila oko 17 litara po stanovniku i mogla bi biti udvostručena do 2014, kada bi mogla da dostigne evropski prosjek od 34 litra, prognozirala je investiciona banka UBS.