DOBOJ, Željeznice Republike Srpske /ŽRS/ i američki “Dženeral elektrik” započeće polovinom ove godine realizaciju projekta izgradnje brzih pruga u Republici Srpskoj /RS/.
Prema planu izvršenja projekta, obnova željezničkog saobraćaja u Srpskoj trebalo bi da bude završena do kraja 2009. godine, saopšteno je iz Privredne komore regije Doboj.
Osim obnove pruga, projektom je obuhvaćeno obnavljanje i modernizacija vučnih i vučenih saobraćajnih sredstva, od kojih su neka u upotrebi više od 40 godina, pa je u toku nabavka šest električnih lokomotiva, a u planu je nabavka deset putničkih i oko 400 teretnih vagona.
Nakon završetka obnove i modernizacije ŽRS, brzom prugom Doboj – Banjaluka – Prijedor vozilo bi se brzinom od 160 kilometara na čas, tako bi putnici od Doboja do Banjaluke stizali za jedan umjesto sadašnjih dva i po časa.
Prema saopštenju Ministarstva saobraćaja i veza RS, Evropska banka za obnovu i razvoj namijenila je 173 miliona evra za razvoj željezničkog saobraćaja u BiH, od čega bi 40 odsto pripalo RS.
Prema važećem redu vožnje, na 420 kilometara pruga i šest pružnih pravaca u RS dnevno saobraća 76 putničkih vozova svih kategorija, od kojih 44 u unutrašnjem, 24 u međuentitetskom i osam u međunarodnom saobraćaju.
U teretnom saobraćaju svakodnevno saobraća 46 redovnih međunarodnih vozova, a u slučaju povećanog obima pojedinih prevoza tereta planirana su i 34 fakultativna međunarodna voza, te 38 direktnih, radnih i industrijskih vozova u unutrašnjem i međuentitetskom saobraćaju.
Projektovani broj sjedišta u putničkim vozovima omogućava godišnji prevez 3 933 990 putnika, a broj redovnih teretnih vozova omogućava dnevni prevoz 36 950 tona ili godišnje 12 116 650 tona raznih tereta.
Željeznički red vožnje projektovan je u skladu sa komercijalnom politikom i raspoloživim mobilnim kapacitetima ŽRS, te potrebama privrede Srpske i usaglašen je sa redovima vožnje željezničkih kompanija Srbije, Hrvatske i ostalih evropskih željezničkih uprava.