DETROIT, Evropski proizvođači kola poneli su svoje najnovije modele na Severno-američki sajam automobila u Detroitu, koji danas otvara kapije za posetioce, u nadi da će uspeti da zadrže deo kolača na poželjnom američkom tržištu, uprkos obeshrabrujućim prognozama privrednih kretanja u 2008. godini.
Kompanije s druge strane Atlantika opremile su luksuzna vozila najnovijom tehnologijom, popravile su izgled i unutrašnjost praktično svih modela, uključujući i robne marke manjih gradskih automobila, kao što su “Mini” i “Smart”.
Sajam u Detroitu, koji traje do 27. januara, dobra je prilika za evropske proizvođače da se predstave u najboljem svetlu na najvećem tržištu vozila na svetu. Posebno je to važno za moćne nemačke kompanije, gde prihod od auto-industrije čini značajan deo bruto domaćeg proizvoda.
Uprkos predviđanjima o mogućem posrtanju američke privrede, evropske kompanije lane su postigle dobre rezultate i nadaju se da će 2008. podjednako biti impresivna.
BMW, najpopularniji evropski proizvođač u SAD, stigao je u Detroit na krilima slave iz 2007. godine, nakon što je početkom ovog meseca objavljena njegova do sada najuspešnija prodaja robnih marki BMW i “Mini.”
Nemački proizvođač prodao je lane u SAD oko 335.840 vozila, 7,1 odsto više nego 2006, kada je isporučeno nešto više od 313.000 komada. Portparol BMW-a Mark Hasinger (Marc Hašinger) izjavio je da kompanija nema plan da se zaustavi na tom tržištu. “Želimo da još rastemo,” dodao je on.
“Folskvagen” (Volkswagen) pokušava da doda malo “mišića” svom imidžu, pošto je svog najnovijeg terenca “tigvan” predstavio u junu, zajedno s novim modelom “pasata.” Lane je “Folksvagen” u SAD prodao 231.000 kola i predviđa da će ovoj godini doći do “manjih promena”.
Ali, portparol “Folksvagena” za Ameriku Stiv Kejs izjavio je da sa optimizmom gleda na prognoze da će uskoro doći do rasta prodaje. “Sasvim smo uvereni u prodaju većeg broja kola,” izjavio je Kejs agenciji AFP.
Američka filijala “Audija” takođe je zabeležila rekordnu prodaju u SAD u 2007. godini, kada je prodato 93.506 novih vozila, 3,8 odsto više nego godinu ranije.
“Mercedes-Benc” saopštio je u utorak da je zahvaljujući dobrim karakteristikama njegove najnovije C-klase prošle godine došlo do povećanja prodaje na rekordnih 1,29 miliona vozila, uprkos naglom padu tržišta.
Ukupna prodaja “Mercedses-Benca”, jedne od filijala “Dajmlera”, porasla je lane dva odsto, u poređenju s prethodnom godinom.
Kompanija takođe očekuje da će imati dosta uspeha i sa njegovom dizel M-klasom, čiji se udeo na tržištu sada kreće oko 20 procenata.
Herbert Keler, potpredsednik kompanije, rekao je da se taj rezultat nije očekivao, ali da je uspeh svakog automobila motivisan željom da se ide napred. On je naglasio da potražnja za ekološki prilagođenim automobilima i za kolima manje potrošnje u SAD sve više raste, što će biti glavni cilj kompanije.
Prodaja kola u SAD, prema oceni analitičara, najverovatnije će ponovo pasti u 2008. godini, zbog ekonomskog usporavanja, čime će biti izvršen dodatni pritisak na posrnule američke proizvođače kola u Detroitu – “Dženeral motors”, “Ford” i “Krajsler” da smanjuju cene ili da nude popust i druge pogodnosti za nabavku kola.
Prodaja kola i lakih kamiona u SAD pala je na 16,15 miliona vozila u 2007, 2,5 odsto manje u odnosu na 2006, što je najniži nivo u poslednjoj deceniji.
Direktori velikih američkih kompanija, međutim, nadali su se da će prodaja kola u 2008. godini ostati stabilna, ali su ta predviđanja oslabila poslednjih sedmica kada je većina analitičara najavila prodaju od oko 15,5 miliona kola. Tanjug