Korisnici popularnog sajta za druženje „Fejsbuk” (Facebook.com) bili su neprijatno iznenađeni kada su shvatili da njihovi prijatelji već znaju šta su im ovi kupili za Božić i koje filmove trenutno gledaju.
Za sve je kriv softver koji je pre mesec dana pompezno najavljen kao prekretnica u marketingu. On to zapravo i jeste, ali za firme kojima je prvenstveni interes da skupo plaćena reklama stigne do ciljne grupe. Program nazvan „bikon” („svetionik” na engleskom) pratio je šta članovi „Fejsbuka” kupuju na drugim internet-sajtovima i te podatke je slao svim njihovim prijateljima da bi se po principu „pogledajte šta su oni kupovali” povećao promet kompanija od kojih „Fejsbuk” uzima novac za reklame.
Osnivač sajta koji ima 57 miliona registrovanih članova, 23-godišnji Mark Cukerberg, izvinio se ovih dana svima koji su se osetili ugroženim i priznao je da je napravljena velika greška uvođenjem programa koji je njegove korisnike pretvorio u marketinško oruđe drugih kompanija.
Problem je u tome što članovi toga nisu bili svesni. Oni su imali mogućnost da blokiraju program, ali se opcija „isključi” pojavljivala samo nakratko i sitnim slovima.
Za jedan deo onih koji su na sajt išli isključivo radi druženja, ovakvo zadiranje u privatnost i manipulisanje podacima bilo je krajnje šokantno. Svima je jasno da je „Fejsbuk” prihvatio ovakav program zbog gladi za profitom, ali nikom se ne sviđa što im se radilo iza leđa.
Posle peticije koju je na sajtu jedne aktivističke organizacije potpisalo više od 60.000 članova, Cukerberg je, uz izvinjenje svima, najavio da će svakom članu biti omogućeno da trajno blokira sporni program.
To može donekle da umiri „fejsbukovce”, ali ljudi koji se bave problemom zaštite ličnih podataka na Internetu ukazuju na opasnost da bi ovaj i drugi popularni sajtovi pomoću sve naprednijih tehnologija mogli da prate aktivnosti surfera i dobijene podatke zloupotrebe.
Britansko Nacionalno udruženje potrošača posebno je zabrinuto zbog „mračnih marketinških metoda” kojima su izložena deca, jer na mreži mogu da vide nešto što ne bi mogla na domaćoj televiziji, gde vladaju strogi propisi o propagandnom programu.
Cukerberg je u februaru 2004. kao 20-godišnji student Harvarda osnovao „Fejsbuk” sa osnovnom namerom da olakša komunikaciju među studentima. Međutim, u septembru prošle godine sajt je postao dostupan svima i broj članova se uvećavao neverovatnom brzinom. Usledila je ponuda Jahua da za 1,6 milijardi dolara kupi mrežu, ali ju je „novi Bil Gejts”, kako Cukerberga često zovu, glatko odbio kao „škrtu”.
Pokazalo se da je procena bila dobra. „Majkrosoft” je ovog oktobra kupio udeo od 1,6 odsto za 240 miliona dolara, što znači da „Fejsbuk” vredi oko 15 milijardi dolara. Prihodi trenutno iznose 150 miliona dolara godišnje, a Cukerman je postao najmlađi američki milijarder.
„Fejsbuk” sa oko 57 miliona korisnika (oko 35.000 u Srbiji) u stopu prati „Maj spejs” (MySpace.com), od kog se razlikuje po tome što njegovi korisnici imaju profile sa pravim podacima, a ne izmišljene identitete. Politika