Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Skandal: Bivši načelnik Dubice prodavao ERS-u ukradenu struju

    11. Decembra 2025. — 11:59

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Budžet predsjednika RS povećan na 80 miliona KM

    12. Decembra 2025. — 16:32

    „Aerodromi RS“ se zadužuju šest miliona da vrate dug IRB-u

    12. Decembra 2025. — 15:58

    Pao tender „Mlječanice“ vrijedan 10,5 miliona KM

    12. Decembra 2025. — 14:42

    Vlada „izgurala“ Kusturicu iz Andrićgrada

    12. Decembra 2025. — 13:30
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Evropska autoindustrija se nada ukidanju zabrane dizelaša i benzinaca

    10. Decembra 2025. — 13:35

    TE Tuzla obustavila rad Bloka 6 zbog nedostatka uglja

    10. Decembra 2025. — 11:49

    Minić: Radi se na prevazilaženju dugogodišnjeg problema u RiTE “Ugljevik”

    8. Decembra 2025. — 16:22

    Đedović Handanović: Situacija oko NIS-a sve složenija

    8. Decembra 2025. — 13:16

    Budžet predsjednika RS povećan na 80 miliona KM

    12. Decembra 2025. — 16:32

    Centralna banka BiH: Gdje i kako zamijeniti povučene novčanice nakon 31. decembra 2025.

    12. Decembra 2025. — 11:55

    Rastu cijene nafte i zlata: Evropski berzanski indeksi u blagom porastu

    12. Decembra 2025. — 11:31

    Devizne rezerve BiH porasle na 18,28 milijardi KM

    12. Decembra 2025. — 11:13

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Promet na Banjalučkoj berzi 52.749 KM

    4. Novembra 2025. — 15:32

    Hoće li kafa pojeftiniti

    10. Decembra 2025. — 10:05

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Više od trećine uvoza BiH dolazi iz zemalja bivše Jugoslavije

    5. Decembra 2025. — 11:35

    Evropa ubrzano prelazi na mobilna plaćanja

    5. Decembra 2025. — 11:11

    Šulić: Očekuje se rekordna zimska sezona

    12. Decembra 2025. — 08:36

    Wizz Air otvara bazu u Tuzli, ali bez najvažnije linije – iako je za nju dobio novac

    11. Decembra 2025. — 07:39

    Banjaluku za 10 mjeseci posjetilo skoro 110.000 turista

    9. Decembra 2025. — 12:08

    U oktobru broj turista u BiH veći nego u u istom mjesecu lani

    6. Decembra 2025. — 12:25

    Evropska autoindustrija se nada ukidanju zabrane dizelaša i benzinaca

    10. Decembra 2025. — 13:35

    TE Tuzla obustavila rad Bloka 6 zbog nedostatka uglja

    10. Decembra 2025. — 11:49

    Minić: Radi se na prevazilaženju dugogodišnjeg problema u RiTE “Ugljevik”

    8. Decembra 2025. — 16:22

    Najznačajniji strani investitori uložili u BiH 530 miliona KM

    8. Decembra 2025. — 15:33
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Ko se nalazi na vrhu globalne piramide bogatstva od 470 biliona dolara?

    12. Decembra 2025. — 09:11

    Bankar na lotu osvojio 16 miliona evra i pao na nulu: Pokušao da posluje i u BiH

    11. Decembra 2025. — 13:49

    “Paramount Skydance” uputio neprijateljsku ponudu za “Warner Bros Discovery”

    10. Decembra 2025. — 15:06

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Rajaner ukida 20 belgijskih ruta

    12. Decembra 2025. — 10:20

    Meksiko uveo visoke carine Kini

    11. Decembra 2025. — 11:00

    Produžena licenca “Lukoilu”

    11. Decembra 2025. — 09:02

    Fed smanjuje kamatne stope treći put zaredom

    11. Decembra 2025. — 08:17
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Studija javnog prevoza u Banjaluci povećava izdvajanja iz gradske kase

Studija javnog prevoza u Banjaluci povećava izdvajanja iz gradske kase

Vesna PopovićVesna Popović13. Februara 2024. — 14:28Nema komentara5 minuta čitanja
FOTO: Capital

BANJALUKA – Grad Banjaluka izradio je Studiju javnog prevoza kojom je predviđen niz mjera koje poskupljuju odvijanje ovog saobraćaja za više od pet miliona KM. Predviđeno je smanjenje cijene karata, uvođenje novih polazaka i linija koje aktuelna administracija planira pokriti milionskim subvencijama, a koje idu u ruke autobuskih prevoznika.

FOTO: Capital

Naime, Grad Banjaluka je uputio u skupštinsku proceduru set odluka koje se odnose na javni prevoz u Banjaluci. U tom setu je Studija javnog prevoza za Banjaluku, koja predlaže rješenje za nagomilane probleme u ovoj oblasti te odluke koje bi trebale u praksi da pokrenu realizaciju preporuka iz Studije.

U fokusu ponovo jeftinije karte

Studija, u koju je CAPITAL imao uvid, predviđa povećanje broja polazaka na trenutnim linijama za minimalno deset odsto, uvođenje dvije nove linije te smanjenje cijene karata, pojedinačne sa 2,3 KM na 1,5 KM i mjesečnih za minimalno 25 odsto.

Takođe, Grad planira nastaviti i da subvencioniše mjesečne karte za određene kategorije stanovništva: penzionera te lica starijih od 65 godina koji nemaju taj status, učenika, studenata, socijalno ugroženih kategorija te ratnih vojnih invalida prve i druge kategorije.

Subvencije Grada će, kao i do sada, ići u ruke prevoznika kako bi nadoknadili razliku u cijeni. Nije jasno o kojem iznosu će se raditi, ali sigurno nije zanemariv.

Osim po tom osnovu, a kako bi prevoznicima kompenzovali planirano smanjenje cijene karata, Grad planira sufinansirati pređene kilometre autobusa koji voze u Banjaluci. Do sada je Grad sufinansirao pređene kilometre samo na pojednim nerentabilnim linijama, ali po svemu sudeći sada tu praksu planiraju uvesti za sve linije.

„Prevoznicima koji sa Gradom Banjaluka imaju zaključene ugovore o prevozu putnika u javnom gradskom i prigradskom prevozu će se od dana zaključivanja ugovora po osnovu umanjenja cijena karata iz budžeta Grada, kao subvencije isplaćivati 0,60 KM po kilometru za ostvareni transportni rad u toku mjeseca“, navedeno je u odluci o subvencijama javnog prevoza u koju je imao uvid CAPITAL.

Time bi prevoznici godišnje samo po ovom osnovu mogli dobiti oko 3,8 miliona KM.

Koliko košta plan?

Za sve te planova Grad Banjaluka je kroz ovogodišnji budžet planirao subvencije u iznosu 5,2 miliona KM. Taj iznos je daleko veći od prošlogodišnjeg s obzirom na ro da je prema zadnjem važećem budžetu iz 2023. godine za subvencije za javni prevoz predviđeno dva miliona KM. Tu sumu je aktuelna administracija pokušala uvećati kroz rebalans za 1,3 miliona KM, ali bez uspjeha.

Međutim, postavlja se pitanje da li će i taj iznos biti dovoljan kada se pogleda koliko koštaju planirane izmjene, pogotovo kada je u pitanju novi red vožnje.

Naime u Studiji je izračunato da ukupni procijenjeni troškovi rada sistema javnog prevoza, sa uračunatim troškovima amortizacije i nultim kilometrima prema sadašnjem redu vožnje za 2023. godinu iznose 20,5 miliona KM.

Precizirano je da bi se troškovi javnog prevoza sa uračunatom inflacijom i razumnim profitom, uvećali i iznosili bi 25,8 miliona bez PDV-a.

S obzirom na to da u Studiji nije precizirano da li je iznos za 2023. godinu sa PDV-om ili ne, to u najboljem slučaju znači da se troškovi funkcionisanja javnog prevoza povećavaju za 5,3 miliona. U najgorem za oko 9,7 miliona KM.

Kako bi se smanjilo izdvajanje uz budžeta grada u Studiji je navedeno da je važno da se poveća broj putnika, te da se gore navedne mjere sprovode upravo sa tim ciljem. Međutim, upitno je da li će nadležni uspjeti u toj namjeri, a u to su skeptični i stručnjaci koji su učestvovali u izradi Studije. Naime, u ovom trenutku učešće javnog prevoza u mobilnosti je oko 10 odsto.

„S obzirom na postojeći obim prevezenih putnika, mišljenje obrađivača studije je da su ciljevi definisani u Planu održive mobilnosti (SUMP), a koji se odnose na učešće javnog prevoza u zadovoljenju potreba mobilnosti, do kraja decenije teško dostižni“, precizirano je u Studiji.

Prema SUMP-u za grad Banjaluku cilj je da učešće javnog prevoza bude od 35 odsto.

Prema podacima iz Studije trenutno u okviru prosječnog dana javni prevoz koristi oko 40.000 putnika na gradskim i oko 11.000 putnika na prigradskim linijama.

Mijić: Mjere pohvalne, ali nerealne

Predsjednik Udruženja poslodavaca saobraćaja i veza RS Dejan Mijić smatra da su planirane mjere pohvalne, ali da su teško provodive u praksi.

„Ideja jeste dobra i građanima bi donijela značajne olakšice i subvencije“, naveo je Mijić.

Dodao je da predložene mjere predstavljaju pohvalan pokušaj da se putnicima pojeftini prevoz i da su izvodljive, ali da će to Grad Banjaluku puno više koštati nego što su sada predvidjeli budžeto.

„Prevoznici tu razliku do ekonomske cijene moraju nekako namiriti i niko ne može dugoročno da radi na svoju štetu. Po mojoj procjeni u kratkom vremenu prevoznicima bi se ukupni troškovi podigli za nekih deset do 15 odsto, a prihodi bi u odnosu na sadašnje pali za 10 do 20 posto. Imajući u vidu zadnji talas poskupljenja i rasta minimalne plate i poreskih i drugih obaveza, mislim da će ovo biti teško izvodivo i da za sada nije realno“, rekao je Mijić.

Kako je CAPITAL u više navrata pisao Grad Banjaluka je u prethodnim godinama izdvojio milione za sufinansiranje održavanje gradskog prevoza, ali bez plana kako da se on učini održivim i ta izdvajanja smanje.

Ta rješenje je trebala da ponudi Studija o javnom prevozu u Banjaluci, na čiju izradu se čekalo nekoliko godina. Prema sadržaju Studije izdvajanja iz budžeta grada, ali i budžetskim planovima za ovu godinu milionska izdvajanja na ime subvencija prevoznicima će se nastaviti.

CAPITAL: V. Popović

 

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
gradski prevoz javni prevoz prigradski prevoz studija javnog prevoza subvencije
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakMoskovska berza obustavila trgovinu bez objašnjenja
Sljedeći članak „Autoprevoz“ pisao Stanivukoviću: Hoćemo svoj dio

Povezani članci

Capital teme 03 minute čitanja

Budžet predsjednika RS povećan na 80 miliona KM

NOVOSTI 02 minute čitanja

Dodijeljene Superbrands BiH nagrade za 2025. godinu

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Budžet predsjednika RS povećan na 80 miliona KM

12. Decembra 2025. — 16:3203 minute čitanja

Premijer smanjio budžet Vlade za skoro 4,5 miliona maraka

„Aerodromi RS“ se zadužuju šest miliona da vrate dug IRB-u

12. Decembra 2025. — 15:58

Pao tender „Mlječanice“ vrijedan 10,5 miliona KM

12. Decembra 2025. — 14:42

Vlada „izgurala“ Kusturicu iz Andrićgrada

12. Decembra 2025. — 13:30

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.