BRISEL – Registracija novih automobila u Evropskoj uniji nastavila je u septembru svoju silaznu putanju, i to za 6,1 odsto, pokazuju podaci Udruženja evropskih proizvođača automobila (ACEA).
Evropskoj auto-industriji se žuri, želi da smanji uvoz i prodaju kineskih automobila na svom tržištu (zbog toga je i uvela dodatne carine), ali i da svoju proizvodnju usmjeri ka električnim vozilima, jer 2035. godina nije toliko daleko koliko se čini. Podsjetimo, tada bi auto-kompanije trebalo da prestanu sa proizvodnjom vozila na fosilna goriva – benzin i dizel.
Negativne rezultate registracije novih automobila bilježe tri od četiri glavna tržišta u regionu: Francuska (11,1 odsto), Italija (10,7 odsto) i Njemačka (sedam odsto). Sa druge strane, Španija izvlači situaciju da ne bude sve tako crno, sa rastom od 6,3 odsto.
U prvih devet mjeseci ove godine registracija novih automobila je, uprkos svemu, uspjela da ostane na stabilnom nivou – prešla je 0,6 odsto i dostigla skoro osam miliona jedinica.
Španija i tu ima pozitivan rezultat sa 4,7 odsto novoregistrovanih automobila, zatim slijedi Italija sa 2,1 odsto, dok su francusko i njemačko tržište automobila zabilježili pad od 1,8 i jedan procenat, respektivno.
Registracije električnih automobila porasle su za 9,8 odsto, na 139.702 jedinice u septembru 2024. Međutim, od početka godine do danas obim prodaje je i dalje bio 5,8 odsto manji nego u istom periodu prošle godine, sa ukupnim tržišnim udjelom koji je pao na 13,1 procenat sa 14 odsto, podstaknut značajnim padom u Njemačkoj od čak 28,6 odsto.
Registracije plug-in hibridnih automobila zabeležile su pad 22,3 odsto u septembru, i to na svim glavnim tržištima. U septembru su plug-in hibridi činili 6,8 odsto tržišta automobila, što je pad prodaje u odnosu na 8,2 procenta prošle godine, sa 54.889 prodatih jedinica.
Registracije hibridnih električnih vozila porasle su u septembru za 12,5 odsto. Tržišni udio sada iznosi 32,8 odsto, u odnosu na 27,4 procenta u septembru 2023. godine, nadmašujući benzince.
Naime, u septembru je prodaja automobila na benzin pala za 17,9 odsto, pri čemu su sva četiri ključna tržišta zabilježila dvocifren pad: Francuska (31,9 odsto), Italija (23,3 odsto), Njemačka (15,2 odsto) i Španija (10,7 odsto). Benzinski automobili sada predstavljaju 29,8 odsto tržišta, što je pad sa 34 odsto u istom mjesecu prošle godine.
Tržište dizel automobila zabilježilo je pad od 23,5 odsto, što je rezultiralo udjelom od 10,4 procenta na tržištu prošlog septembra. Sve u svemu, pad je zabilježen na dvije trećine tržišta EU.
Kako će na na prodaju uticati nove mere EU, ali i krize u auto-gigantima poput Volkswagena i BMW-a – koji je zabilježio pad operativne dobiti za 61 odsto u trećem kvartalu, pokazaće kraj godine, odnosno posljednji kvartal.
Kina i dalje lider u prodaji e-automobila
Prodaja električnih vozila oborila je rekord u oktobru sa 1,7 miliona prodatih jedinica, podstaknuta velikom potražnjom u Kini, saopštila je u srijedu istraživačka kuća Rho Motion sa sjedištem u Velikoj Britaniji.
Prodaja je porasla za 35 odsto na godišnjem nivou i tri procenta na mjesečnom, pokazali su podaci Rho Motiona koje prenosi Anadolu Agency.
Kinesko tržište električnih vozila činilo je najveći dio prodaje prošlog mjeseca sa 1,2 miliona prodatih jedinica, bilježeći rekordni mesečni rast od šest odsto, uz rast od više od 50 procenata u odnosu na prethodnu godinu.
Velika Britanija, EU i države Evropskog udruženja za slobodnu trgovinu (EFTA) – Island, Lihtenštajn, Norveška i Švajcarska, zajedno su registrovale nešto više od 260.000 prodatih električnih vozila u oktobru, sa godišnjim rastom od jedan odsto.