SARAJEVO – Online kupovina u Bosni i Hercegovini bilježi značajan porast, uz brzi prelazak potrošačkih navika na digitalne kanale.
To potvrđuje i najnovije regionalno istraživanje kompanije Visa, koje navodi da su odjeća i obuća najčešće kupljeni artikli na internetu. Rastuća popularnost kupovine putem interneta rezultat je želje potrošača da uštede vrijeme, povećaju sigurnost i udobnost.
Broj onih koji kupuju putem interneta porastao je za polovinu u odnosu na 2020. godinu i danas iznosi 86 odsto, dok je prije samo četiri godine iznosio 56 odsto, što ukazuje na značajan rast i digitalizaciju potrošnje. Ovo povećanje dodatno je podstaknuto željom za besplatnom dostavom i pristupom većem izboru proizvoda, što utiče na ubrzani razvoj digitalne ekonomije u BiH, ali i drugim zemljama regiona, pokazalo je istraživanje Visa Pulse.
Kupuje se i više puta sedmično
Promjene u navikama potrošača postale su evidentne kada je riječ o učestalosti kupovine putem interneta. Trećina ispitanika kupuje preko interneta nekoliko puta mjesečno (31 odsto), veći postotak potrošača to čini više puta godišnje (38 odsto), dok njih osam odsto kupuje online nekoliko puta sedmično.
Sa druge strane, 13 odsto učesnika Visa Pulse ankete kaže da nikada prije nisu izvršili kupovinu na klik, a 10 odsto njih ima ovakva iskustva jednom godišnje ili manje. Ovi podaci rasvjetljavaju kako su se građani BiH prilagodili novim trendovima, ali i kako su navike još u fazi evolucije.
“Drago nam je što možemo predstaviti rezultate regionalnog istraživanja Visa Pulse, koje oslikava duboku transformaciju potrošačkih navika u BiH. Vidimo da je online kupovina sve prisutnija, a to je rezultat želje potrošača za većom udobnošću i efikasnošću. Visa nastavlja da podržava ovaj trend kontinuiranim inovacijama u plaćanju, podržavajući uvođenje mobilnih novčanika koji zadovoljavaju potrebe savremenih korisnika. Posvećeni smo doprinosu daljem razvoju digitalne ekonomije i poboljšanju iskustva potrošnje na svim nivoima”, rekla je Ana Drašković, potpredsjednica i generalna direktorica Visa za jugoistočnu Evropu.
Veća ponuda, kupci brže upoređuju cijene
Zanimljivo je da su proizvodi poput odjeće, obuće i aksesoara među najčešće kupljenim artiklima na internetu. To se može pripisati velikom broju dostupnih opcija koje nude online trgovine, omogućavajući kupcima da pronađu određene proizvode koji možda nisu dostupni u lokalnim trgovinama.
Popularni su i mali kućni aparati, poput miksera ili aparata za kafu, što ukazuje na stalnu potrebu za poboljšanjem i olakšavanjem svakodnevnih kućanskih poslova. Proizvodi za njegu kože i kozmetiku su još jedna visoko rangirana kategorija, koja odražava rastuću svijest o ličnoj njezi i prednostima koje kupovina putem interneta može donijeti.
Tehnička oprema, u vidu pametnih telefona i računara, takođe zauzima značajno mesto na listama za onlajn kupovinu. Kupci često koriste internet da uporede različite modele i cijene, tražeći najbolje ponude na tržištu. To omogućava potrošačima da donose informirane odluke i pronađu najnovije tehnologije po konkurentnim cijenama.
Evolucija plaćanja
Kada su u pitanju digitalni načini plaćanja, istraživanje pokazuje da je i dalje dominantna upotreba kartica, dok su mobilna plaćanja sve popularnija. Gotovo 60 odsto korisnika upoznato je s mobilnim plaćanjem, 21 odsto ga koristi, a 12 odsto češće od drugih opcija. Upotreba pametnih satova za plaćanje polako se usvaja kao trend, što ukazuje na rastuću svijest i interesovanje za ovu modernu tehnologiju.
Jedan od ključnih faktora rasta online plaćanja je uvođenje inovacija poput digitalnih novčanika i beskontaktnih kartica. To omogućava brže, sigurnije i praktičnije transakcije, što je od presudne važnosti u današnjem digitalnom svijetu. Visa, kao lider u industriji plaćanja, posvećena je razvoju i implementaciji novih tehnologija kako bi se olakšalo i poboljšalo iskustvo online kupovine svuda i za sve korisnike. CAPITAL