BEOGRAD, Srbija je u pregovorima sa kompanijama iz Narodne Republike Kine koje su zainteresovane da grade Koridor 11 (K-11) uspjela da snizi prvobitnu cijenu za 100 miliona evra, za dionicu od Obrenovca do Ljiga, izjavio je u subotu ministar građevinarstva Srbije Velimir Ilić.
Ministar Ilić je rekao da je izabrana kompanija iz NR Kine koja je dala najpovoljniju ponudu za izgradnju te dionice autoputa.
Ministar, međutim, nije precizirao o kojoj kompaniji se radi, s obzirom da Vlada Srbije za nekoliko dana treba da potpiše predugovor sa tom firmom.
Banka iz NR Kine bi, čim bude priložena studija za taj dio puta, trebalo da prebaci novac za njegovu izgradnju, pošto je već prihvaćen taj projekat, rekao je Ilić i dodao da će za proljeće sve biti spremno za izgradnju te dionice, koja će biti jeftinija za oko dva miliona evra po kilometru u odnosu na dionicu koja se gradi iz azerbejdžanskog kredita.
Dao sam da se radi projekat grijanja auto puta preko Peštera alternativnim vidovima energije, energijom vjetra i geotermalnim vodama, koje se nalaze uz trasu autoputa i ta voda bi se koristila za rad toplotnih pumpi koje bi grijale auto-put,“ precizirao je Ilić.
Ilić je primjetio da će, ukoliko bude urađen dobar projekat za grijanje autoputa, koji bi koštao nekoliko miliona evra i veoma brzo bio isplativ, onda moći da se ide na znatno jeftiniju varijantu preko Ivanjice i Duge poljane, umjesto skuplje varijante preko Zlatibora.
Ministar je kazao da bi tako prvi put u Srbiji postojalo grijanje autoputa, koji bi zbog toga bio dugotrajniji pet puta nego klasičan, jer ne bi bio oštećen višegodišnjim posipanjem soli tokom zime i radom mašina za čišćenje snijega.
To je, kako je istakao, veoma interesantan projekat, primjenljiv u Srbiji, projekat za 21. vijek, koji se u zapadnim zemljama Evrope uveliko koristi.
“Da li ćemo se odlučiti za tu jeftiniju trasu biće poznato vrlo brzo, jer projekat grijanja autoputa može da se završi za nedjelju dana, rekao je Ilić i dodao da bi iz alternativnih izvora energije, kojih na Pešteru ima puno, mogla bi da se napaja i rasvjeta autoputa.
Ilić je izrazio očekivanje da će grijanje saobraćajnih infrastrukturnih projekata u Srbiji preći u praksu.
Na taj način mogu biti grijani i mostovi, nadvožnjaci, a nihov vijek trajanja bi tako bio do deset puta duži, a manji bi bili i troškovi održavanja, primjetio je ministar.
Ilić je dalje naveo da je u toku izrada projektne dokumentacije za dio K-11 od Obrenovca do Beograda, koji će najvjerovatnije biti građen po modelu javno-privatnog partnerstva, pa će dionicom pod kreditnom linijom biti finansirana kako njena otplata tako i dalju izgradnja puta.
Dio od Preljine do Požege bi, takođe, trebalo da bude građen na isti način, kazao je Ilić.
Po ministru, „punom parom“ se radi na dionici od Ljiga do Preljine, koja je finansirana iz azerbejdžanskog kredita.
„Sve je u najboljem redu, urađena je eksproprijacija, data je građevinska dozvola, rješeno pitanje poreza na dodatu vrijednost (PDV), carine, podizvođača i sve što je bilo sporno. Otvoreni su radovi na više gradilišta, u Brđanima, Šaranima i Ljigu,“ rekao je ministar.
Ilić je istakao da je prebačen avans od 61 miliona evra izvođačima i podizvođačima, što predstavlja “infuziju“ putnoj privredi koja je angažovana na tim radovima tokom zime.
Trasa
Ilić je najavio da bi trasa K-11 mogla ići preko Ivanjice, ukoliko bude donijeta odluka za projekat grijanja autoputa preko Peštera i u tom slučaju izgradnja tog putnog pravca bi bila jeftinija za oko 600 miliona evra i kraća za 40 kilometara. Tanjug