BRISEL, Evropskim i američkim nebom, i posebnim koridorima, ali i koridorima putničkih aviona, letjeće bespilotne letjelice, mada nikom nije sasvim jasno šta će biti njihov zadatak – pišu zapadni mediji.
SAD će otvoriti za njih svoje nebo već 2015. godine. To, smatraju eksperti, žele i Evropljani. Cilj žurbe je ogroman profit koncerna koji razrađuju i proizvode bespilotne letjelice i koji imaju jake lobije i u Evropi i u SAD.
U 19 zemalja EU razrađuje se otprilike 400 tipova ovih letjelica – veličine od gigantskog aerobusa “erbas 320” do patuljka težine nekoliko grama. Zemlja proizvođača je najmanje – 40.
Stručnjaci procjenjuju obim svjetskog tržišta bespilotnih letjelica na šest milijardi dolara godišnje. A do 2018. ova cifra može da “skoči” do 12 milijardi.
Ali, šta će raditi snažne bespilotne letjelice koje su u stanju da nose i teško naoružanje na nebu mirne Evrope?
Eksperti ističu da borbenih zadataka za bespilotne letjelice u evropskom vazdušnom prostoru nema.
Moguće je da će da kontrolišu kretanja magistralama, možda da nadgledaju red na ulicama gradova.
Jasno je da su firme koje proizvode bespilotne letjelice zainteresovane da dobiju profit i traže zadatke za popularizaciju svoje produkcije na evropskim tržištima.
I, tako, bespilotne letjelice “otimaju” vazdušni prostor Evrope.
Dramatična upozorenja pojavila su se u posljednje vrijeme na stranicama niza novinskih izdanja. Riječ je o radnom dokumentu Evropske komisije, objavljenom ovih dana, koji se tiče proširenja sfere primjene bespilotnih letjelica na nebu iznad teritorije EU.
Suština dokumenta sastoji se u izjednačavanju, počevši od 2016. godine, statusa pilotiranih i bespilotnih letjelica – takozvanih “dronova”.
“Dronovi” će moći da lete ne samo specijalno izdvojenim vazdušnim koridorima koje niko ne zauzima, već i istim trasama kojima lete obični civilni avioni.
Pri tome, u dokumentu Evropske komisije navode da je riječ o teškim bespilotnim letjelicama – težine iznad 150 kilograma.
Dozvola za puštanje teških “dronova” spada u kompetenciju Evropske agencije za bezbjednost leta (EASA), sa sjedištem u Kelnu.
Kako smatraju eksperti, iza inicijative Evropske komisije krije se preplitanje intersa niza snažnih lobističkih grupa.
Evropski mediji podsjećaju, u vezi s tim, na sastanak lica koja su na razne načine uključena u proizvodnju i primjenu bespilotnih letjelica prošle godine u Parizu.
Osim visokih činovnika Evorpske komisije i drugih struktura EU, sastanku su prisustvovali i predstavnici armije, policije, organa unutašnjih poslova i graničara.
Tada je riješeno da se zvanično “dronovi” nazovu milozvučnije – “vazdušni sistemi daljinskog pilotiranja”.