BEOGRAD, Od oktobra bi, nakon usvajanja izmjena i dopuna Zakona o akcizama, privreda mogla da računa na jeftiniju nabavku goriva – saznaju “Novosti”.
Naime, Vlada Srbije, u nedostatku drugog mehanizma da privredu zaštiti od gotovo svakodnevnih poskupljenja naftnih derivata, namjerava da vrši povraćaj akcize i to ne samo onima koji vrše javni prevoz i transportnim firmama, već i proizvođačima koji svoju robu transportuju do kupaca.
– Cijena goriva jeste jedan od faktora koji utiče na rast cijena mliječnih proizvoda, ali je u ovom trenutku teško dati dugoročniju prognozu – rečeno je “Novostima” u somborskom “Somboledu”.
– Mnogo faktora utiče na rast cijena gotovih proizvoda, a u ovom trenutku najveći uticaj na taj rast ipak ima cijena osnovne sirovine, koja raste usljed velike suše. Veliki uticaj ima i nepovoljan kurs dinara, koji utiče na rast ostalih troškova. Što se tiče eventualnih mjera pomoći Vlade Republike Srbije, za sada nema takvih najava.
Industrijski prehrambeni proizvođači više ne daju javno svoje podatke o strukturi maloprodajne cijene recimo hljeba, mlijeka ili ulja, pa i o troškovima za transport i energente, jer sada je, nakon privatizacije većine tih pogona to poslovna tajna. Ipak, prema ranijim podacima troškovi prevoza u strukturi maloprodajne cijene, na primjer hljeba, utiču od tri do osam odsto u zavisnosti od pekare, odnosno u zavisnosti na koje područje pekara vozi svoj hljeb, odnosno od dužine puta od pekare do megamarketa.
– Troškovi prevoza zavise od pekare do pekare, prije svega industrijske, a ne zanatske, koje imaju znatno manje troškove transporta, jer mnoge na licu mjesta i prodaju svoje proizvode – kaže Zoran Pralica, predsjednik Unije privatnih pekara.
– Gorivo je prošle godine iznosilo 105, a sada 160 dinara za litar, što svakako predstavlja značajnu stavku, a cijena hljeba nije mijenjana. Stoga mora da se nađe neko rješenje, koje će da objedini sve zahtjeve proizvođača, jer ne troše svi pekari iste količine, čak ni vrste energenata. Mnogi peku hljeb u električnim pećima.
Nove cijene derivata tradicionalno se prvo odraze na rast cijene tovljenika, dakle žive vage, a onda i mesnih prerađevina. Kako tvrde mesari, olakšica države je dobro rješenje, ali ipak strijepe od značajnijeg poskupljenja derivata, kao posljedice dešavanja na svjetskom tržištu.
– Svinje će poskupjeti, što će dodatno i nas da optereti. Kada poskupi živa vaga, i naši proizvodi će poskupjeti – objašnjavaju mesari.
Preko leđa građana
Stručnjaci ističu da je uticaj rasta cijena goriva na skok cijena gotovih proizvoda neminovan, ali ne preciziraju za koliko.
– Neminovno je da će poskupljenje goriva negativno uticati na cijene ostalih proizvoda, odnosno da će se prelomiti preko leđa građana – ukazuju ekonomisti.
– To su osnovni inputi u proizvodnji svake robe i u proizvodnji svake usluge, pa nema načina kako taj izdatak drugačije da se “prebije”, nego da se na kraju prelije na krajnjeg korisnika – potrošača. Novosti