Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

    5. Decembra 2025. — 16:55

    Nastavlja se rat banaka i UIO

    5. Decembra 2025. — 15:43

    Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

    5. Decembra 2025. — 14:20

    Crveni mulj iz „Alumine“ guta zvornička sela (FOTO/VIDEO)

    5. Decembra 2025. — 13:31
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Đokić: Izvjesno poskupljenje struje u Srpskoj

    3. Decembra 2025. — 15:57

    Gorivo u Srbiji najskuplje u regionu

    2. Decembra 2025. — 08:17

    Na Banjalučkoj berzi prebijeno više od 200 miliona KM

    4. Decembra 2025. — 09:26

    PURS: Za 11 mjeseci prikupljeno 324 miliona KM više nego prošle godine

    3. Decembra 2025. — 14:36

    Diversifikacija ključni princip za upravljanje rizicima

    3. Decembra 2025. — 13:00

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Promet na Banjalučkoj berzi 52.749 KM

    4. Novembra 2025. — 15:32

    Više od trećine uvoza BiH dolazi iz zemalja bivše Jugoslavije

    5. Decembra 2025. — 11:35

    Evropa ubrzano prelazi na mobilna plaćanja

    5. Decembra 2025. — 11:11

    Kupci u FBiH za crni petak potrošili 263 miliona KM

    2. Decembra 2025. — 12:10

    Lažni “crni petak”: Čak 96 posto prodavnica u FBiH napravilo prekršaj

    1. Decembra 2025. — 14:16

    Ski sezona na Jahorini počinje danas uz besplatno skijanje

    2. Decembra 2025. — 09:45

    Italija očekuje 14,4 miliona stranih turista tokom zime

    26. Novembra 2025. — 15:00

    Cijene kvadrata u Budvi i do sedam hiljada evra

    13. Novembra 2025. — 09:01

    Za devet mjeseci BiH posjetilo 1,53 miliona turista

    8. Novembra 2025. — 08:03

    “Gas-Petrol” preuzeo većinski udio u “Potkozarju”

    5. Decembra 2025. — 12:28

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Arsenić upozorava: Podrška mljekarima ključna za opstanak

    5. Decembra 2025. — 08:16

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Kako je pijani rakun postao kralj marketinga

    5. Decembra 2025. — 10:19

    Prve mobilne brodske apoteke u Hrvatskoj počele s radom

    4. Decembra 2025. — 13:44

    Novogodišnji honorari muzičkih zvijezda i do 150.000 evra

    30. Novembra 2025. — 15:34

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Evropsko tužilaštvo podiglo optužnice protiv 29 osoba iz Hrvatske

    5. Decembra 2025. — 09:53

    Banke povećavaju kupovinu zlata

    4. Decembra 2025. — 08:17

    EU odlučila: Do 2027. prekid uvoza ruskog gasa

    3. Decembra 2025. — 10:15
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Evropski proizvođači automobila spremni na rezove

Evropski proizvođači automobila spremni na rezove

capital.bacapital.ba3. Septembra 2012. — 16:04Nema komentara3 minute čitanja

LONDON, Evropski proizvođači automobila vraćaju se sa ljetnjih odmora spremni da zatvaraju fabrike i otpuštaju radnike kako bi smanjili troškove poslovanja i održali konkurentnost, kao što su činile njihove američke kolege prije tri godine.

Kada su SAD spasile “Dženeral motors” i “Krajsler” od bankrota pod uslovom da zatvore neke fabrike i smanje broj zaposlenih da bi ponovo postali profitabilni, evropske vlade su na krizu reagovale suprotnim pristupom – ponudile su pomoć proizvođačima suočenim sa padom prodaje u nadi da će se brzo oporaviti, bez mjere otpuštanja.

Tri godine kasnije, bez naznaka okončanja evropske ekonomske krize koja je oborila prodaju automobila na ključnim mediteranskim tržištima, francuske i italijanske kompanije, zajedno sa evropskim odjeljenjem „Forda“ i „Opela“, koji posluje u sastavu „Ceneral motorsa“, nailaze na manji otpor političara i sindikata prema predloženim rezovima u proizvodnji, pod prijetnjom da kompanije potpuno propadnu, navodi Rojters.

Vlade, uključujući novoizabrane socijaliste u Parizu, više nemaju novca za pomaganje proizvođačima automobila, a neke sindikalne vođe izračunale su da bi otpuštanja u ovom trenutku možda spasla radna mjesta u budućnosti.

Analitičari smatraju da radnici koji se budu našli na udaru neće olako prihvatiti drastične odluke poput zatvaranja fabrika.

Američki konsultant za automobilsku industriju Dejvid Kol kaže da u Evropi već traje veliko restrukturisanje i da su kompanije suočene sa izborom da „žrtvuju bataljon da bi sačuvale diviziju“.

„Svi su zaključili da je ovo pravi trenutak da se izvrše strukturne izmjene. Kada shvate da bi kompanija mogla da nestane i da propadnu sva radna mjesta, možda će priznati da je bolje da sada ostane bez 20 odsto zaposlenih“, izjavio je Kol.

Zatvaranje fabrika više nije „tabu tema“ kao u vrijeme prvog talasa krize 2008. godine, izjavio je Loran Petizon, direktor konsultantske kuće „Aliks partners“ iz Pariza.

Tri godine poslije drastičnih rezova koje je zahtijevao predsjednik SAD Barak Obama, „Dženeral motors“ i „Krajsler“ objavili su izvještaje o velikim zaradama, iako se američko tržište još nije oporavilo do nivoa iz vremena prije krize.

„Dženeral motors“, najveći svjetski proizvođač automobila, ukinuo je četiri automobilske marke, zatvorio 14 fabrika u SAD i otpustio 21.000 ljudi. Kompanija je prošle godine ostvarila rekordan profit od 7,6 milijardi dolara, a „Krajsler“ je zaradio 183 miliona dolara sa novim partnerom „Fijatom“, poslije sličnog stezanja kaiša.

U Evropi je proizvođačima kao uslov za dobijanje pomoći od država bilo zabranjeno da zatvaraju fabrike, pa su se kompanije sada našle u ćorsokaku.

Grupacija „Pežo Sitroen“, „Reno“ i „Fijat“, zajedno sa „Opelom“ i „Fordom“, ulažu velike napore da ostanu profitabilni, ali to im veoma teško uspijeva.

Najveći gubitaš je „Pežo“, koji planira da otpusti 10.000 ljudi u Francuskoj i zatvori jednu fabriku prvi put u posljednje dvije decenije.

„Fijat“, koji je stavio katanac na jedno postrojenje u Italiji prošle godine, upozorio je da će zatvoriti još jednu fabriku ako ne bude u stanju da proizvodi vozila koja bi se uspješno izvozila na tržište SAD, prenose agencije.

 

kriza proizvodjaci automobila smanjenje broja zaposlenih troskovi poslovanja
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakCilj očuvanje makroekonomske stabilnosti i podrška održivom rastu
Sljedeći članak Isključena hidroelektrana “Đerdap 2”

Povezani članci

Capital teme 05 minuta čitanja

Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

Stav 04 minute čitanja

Plan rasta – plan koji pokreće Bosnu i Hercegovinu

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

5. Decembra 2025. — 16:5505 minuta čitanja

Predložene izmjene Zakona o uređenju prostora i građenju drastično i bez opravdanog razloga centralizuju ključne nadležnosti

Nastavlja se rat banaka i UIO

5. Decembra 2025. — 15:43

Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

5. Decembra 2025. — 14:20

Crveni mulj iz „Alumine“ guta zvornička sela (FOTO/VIDEO)

5. Decembra 2025. — 13:31

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.