BEOGRAD, Svi sistemi objedinjene naplate komunalnih usluga u Srbiji, koji na svojim računima nude i prodaju građanima i uslugu osiguranja, krše nekoliko različitih zakona.
Zbog toga su građani obmanuti i ugrožena su im potrošačka prava po više osnova, saopštila je Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS).
Praksa posljednjih godina, po kojoj je građanima na računu za komunalne usluge iskazan određeni iznos za neko osiguranje iz ponude, predstavlja čist primjer zloupotrebe sistemske naplate, kojom se krše čak tri zakona u Srbiji.
Prema saopštenju krše se : Zakon o osiguranju, Zakon o obligacionim odnosima i Zakon o potrošačima i to svaki od njih po nekoliko tačaka.
Naime, Zakon o osiguranju striktno propisuje ko može da se bavi prodajom osiguranja i posredovanjem u prodaji osiguranja, uz dozvolu, odnosno licencu Narodne banke Srbije za obavljanje usluge posredovanja, navodi se u saopštenju.
Postavlja se pitanje, da li ova javno komunalna preduzeća imaju neophodne dozvole od NBS-a za posredovanje u prodaji osiguranja i ako nemaju, na osnovu čega se bave prodajom osiguranja, odnosno posredovanjem u prodaji.
Svakom potrošaču u Srbiji je jasno da “pregovora” ali ni zaključenja ugovora nije bilo, već samo ponude kroz izražen novčani iznos na uplatnici, bez opštih i posebnih uslova o osiguranju, navodi se u saopštenju te organizacije.
“NOPS s razlogom sumnja i da je ovakvim uplatnicama došlo do grubog kršenja Zakona o potrošačima i to članova koji se odnose na Dužnost obavještavanja prije zaključenja ugovora (Član 16) i radnje Propuštanja kojim se obmanjuju potrošači (Član 22), kojima su građanima-potrošačima uskradena bitna obavještenja koja omogućavaju razumno odlučivanje u pogledu kupovine ove usluge”.
Građani ne znaju šta dobijaju ovakvom uslugom, niti znaju kada gube pravo na uslugu koju su platili.
“Potrošačima se ne ostavlja mogućnost da plate samo stavku osiguranje, nezavisno od osnovnog računa za komunalne usluge, što ih može dovesti u situaciju da zbog neredovnog plaćanja ostanu bez prava na osiguranu sumu, a samo zato što im se ne dostavlja poseban račun za osiguranje ili omogućava plaćanje samo ove stavke”.
U saopštenju se navodi da je posrednik ili ugovorač dužan da korisnika osiguranja informiše o uslovima osiguranja i imajući sve to u vidu, NOPS upozorava potrošače da su ovakvim postupanjem JKP-a koji pružaju usluge objedinjene naplate, obmanuti i da su im ugrožena potrošačka prava po više osnova. Tanjug