Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

    5. Decembra 2025. — 16:55

    Nastavlja se rat banaka i UIO

    5. Decembra 2025. — 15:43

    Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

    5. Decembra 2025. — 14:20

    Crveni mulj iz „Alumine“ guta zvornička sela (FOTO/VIDEO)

    5. Decembra 2025. — 13:31
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Đokić: Izvjesno poskupljenje struje u Srpskoj

    3. Decembra 2025. — 15:57

    Gorivo u Srbiji najskuplje u regionu

    2. Decembra 2025. — 08:17

    Na Banjalučkoj berzi prebijeno više od 200 miliona KM

    4. Decembra 2025. — 09:26

    PURS: Za 11 mjeseci prikupljeno 324 miliona KM više nego prošle godine

    3. Decembra 2025. — 14:36

    Diversifikacija ključni princip za upravljanje rizicima

    3. Decembra 2025. — 13:00

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Promet na Banjalučkoj berzi 52.749 KM

    4. Novembra 2025. — 15:32

    Više od trećine uvoza BiH dolazi iz zemalja bivše Jugoslavije

    5. Decembra 2025. — 11:35

    Evropa ubrzano prelazi na mobilna plaćanja

    5. Decembra 2025. — 11:11

    Kupci u FBiH za crni petak potrošili 263 miliona KM

    2. Decembra 2025. — 12:10

    Lažni “crni petak”: Čak 96 posto prodavnica u FBiH napravilo prekršaj

    1. Decembra 2025. — 14:16

    Ski sezona na Jahorini počinje danas uz besplatno skijanje

    2. Decembra 2025. — 09:45

    Italija očekuje 14,4 miliona stranih turista tokom zime

    26. Novembra 2025. — 15:00

    Cijene kvadrata u Budvi i do sedam hiljada evra

    13. Novembra 2025. — 09:01

    Za devet mjeseci BiH posjetilo 1,53 miliona turista

    8. Novembra 2025. — 08:03

    “Gas-Petrol” preuzeo većinski udio u “Potkozarju”

    5. Decembra 2025. — 12:28

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Arsenić upozorava: Podrška mljekarima ključna za opstanak

    5. Decembra 2025. — 08:16

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Kako je pijani rakun postao kralj marketinga

    5. Decembra 2025. — 10:19

    Prve mobilne brodske apoteke u Hrvatskoj počele s radom

    4. Decembra 2025. — 13:44

    Novogodišnji honorari muzičkih zvijezda i do 150.000 evra

    30. Novembra 2025. — 15:34

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Evropsko tužilaštvo podiglo optužnice protiv 29 osoba iz Hrvatske

    5. Decembra 2025. — 09:53

    Banke povećavaju kupovinu zlata

    4. Decembra 2025. — 08:17

    EU odlučila: Do 2027. prekid uvoza ruskog gasa

    3. Decembra 2025. — 10:15
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Lohman: Teretni saobraćaj u RS mogao bi donositi profit

Lohman: Teretni saobraćaj u RS mogao bi donositi profit

capital.bacapital.ba18. Jula 2012. — 07:05Nema komentara5 minuta čitanja

BANJALUKA, Libor Lohman, izvršni direktor Udruženja evropskih željeznica (CER), rekao je da restrukturiranje “Željeznica RS” treba da ide u smjeru razdvajanja operatera od infrastrukture.

“U strategiji članica EU jasno je definisano da je upravljanje infrastrukturom odgovornost države, odnosno vlade. Mislim da isto to treba primijeniti na drumove, terminale, aerodorome…”, kazao je Lohman.
On ističe da se tek nakon toga može razgovarati i vidjeti da li su “Željeznice RS” profitabilne te da, ukoliko se samo fokusiramo na teretni saobraćaj, sadašnja infrastruktura može biti dovoljna.
Kakvo je trenutno stanje u vezi s pitanjem infrastrukture u “Željeznicama RS” s obzirom na to da se u nju ulaže vrlo malo?
LOHMAN: Imao sam priliku putovati vozom od Doboja do Zagreba. Infrastruktura je oko 50 do 60 odsto modernizovana i to je vidljivo, ali postoje dva problema, prvo zato što je to jednokolosiječna pruga, koja utiče na smanjen kapacitet prevoza. Druga stvar je da imate prilična rastojanja između stanica, a nemate signalizaciju, što opet utiče na ograničenje kapaciteta saobraćaja. Ukoliko se u budućnosti fokusirate samo na teretni saobraćaj, možda je to dovoljno što sada imate i onda je to nešto što može imati profit. Ako se pojavi potreba za brzim vozovima ili kada uđu drugi operateri na tržište RS, a bude se tražio viši stepen putničkih usluga, definitivno će vam u tom slučaju biti problem.
Kakvo je stanje u “Željeznicama RS” u odnosu na željezničke sisteme u EU? Da li “Željeznice RS” uopšte mogu biti profitabilne?
LOHMAN: Neophodno je razdvajanje operatera od infrastrukture. U strategiji članica EU jasno je definisano da je upravljanje infrastrukturom odgovornost države, odnosno vlade. Mislim da isto to treba primjenjivati i na drum, terminal, aerodorom itd. Mislim da bi država trebalo da bude odgovorna za infrastrukturu i same operacije.
Da li to znači da će se u tom smjeru kretati restrukturiranje “Željeznica RS”?
LOHMAN: Da. Ako krenemo sa pretpostavkom da državi pripada infrastruktura i da osnovno finansiranje ide preko države, onda možemo razgovarati i vidjeti da li je željeznica profitabilna. U tom slučaju, ako tako posmatramo stvari, imamo u EU profitabilnih željeznica. Kada posmatrate željeznicu kao jedan zaseban entitet i vidite da stalno morate dotirati sredstva da bi taj entitet preživio, a ne upoređujete ta sredstva sa drumom i investicijama koje se ulažu u drum, naravno da ćete onda vidjeti željeznicu kao crnu rupu.
U slučaju da se krene u restrukturiranje u tom smjeru, kakvi su standardi EU i da li RS ili BiH treba da upravljaju infrastrukturom?
LOHMAN: Što se vas tiče, imate izuzetno komplikovanu situaciju. Osnovno pitanje je ko je vlasnik infrastrukture, da li je to RS ili BiH, jer osnova je da onaj ko je vlasnik ima odgovornost za željeznicu.
“Željeznice RS” imaju veliki višak radnika. Kakav je standard EU u vezi s tim pitanjem? Recimo, koliko zaposlenih u željeznicama EU ide na jedan kilometar pruge?
LOHMAN: Ne postoji jedinstven standard. Ako imate integrisanu kompaniju koja je odgovorna i za infrastrukturu i za operacije, tada morate imati razdvojene račune za putničkih i teretni saobraćaj i onaj infrastrukturalni dio. Ako tako postavljate pitanje, neophodno je definisati koliki je neophodan broj po kilometru za infrastrukturu, koliki za putnički ili teretni saobraćaj. Sve je to u suštini razdvojeno.
Kada je u pitanju RS, mora da postoji neki okviran broj zaposlenih? U posljednje vrijeme spominje se da bi oko 800 ljudi trebalo da dobije otkaz?
LOHMAN: Ne mogu reći da li je to taj broj, niti vam mogu reći da li uopšte imate višak ili manjak ljudi. Tu morate da uđete u sami problem, odnosno da li imate ljude koji vam održavaju prugu ili imate mašine koje to rade. Naravno, ako imate mašine, onda to znači da su vam ljudi na neki način višak. Ako uložite i imate mašineriju, ne trebaju vam ljudi, ali ako ne uložite, treba vam horda ljudi koji će to održavati. Ista situacija je i sa operaterom, ako ulažete u moderne sisteme kontrole i imate jedan kontrloni centar u Doboju, onda, praktično, duž te pruge neće vam trebati niko u stanicama.
Bilo je pokušaja da se napravi konzorcijum željeznica BiH, Srbije, Hrvatske, Slovenije i Crne Gore, odnosno “Kargo 10”. Da li na neki način takav konzorcijum može željeznice iz regiona da izvede iz poslovnog mraka?
LOHMAN: Da. Imaju dva dobra aspekta te inicijative. Prvo, imali bi bolju koordinaciju investiranja u infrastrukturu, jer to je problem koji mi imamo u EU, a to je koordinacija investicija u međugraničnim projektima.
Dokle se stiglo s tim ujedinjavanjem željeznica regiona?
LOHMAN: Samo na papiru. To mora da podrže države i one su te koje moraju da obezbijede novac za to, a tu se sada javlja mogućnost da se iskoriste EU fondovi za investiranje.
Znači, EU je zainteresovana da pomogne u tom smislu?
LOHMAN: EU sve više insistira na toj međudržavnoj saradnji, a čak su formirali i jedan novi instrument, nešto kao fondacija za povezivanje EU. To znači bukvalno povezivanje preko granica i čak postoje naznake da su države voljne da izdvoje značajna sredstva da bi pospješile tu saradnju.
EU pridaje pažnju željeznicama
Udruženje evropskih željeznica (CER) uključiće se aktivnije u rješavanje organizacionih problema u “Željeznicama RS” davanjem stručne pomoći.
Ovo je dogovoreno na sastanku Nedeljka Čubrilovića, ministra saobraćaja i veza RS, i Libora Lohmana, izvršnog direktora CER-a.
Čubrilović je nakon sastanka rekao da EU pridaje posebnu pažnju željezničkom saobraćaju na ovim prostorima, ali da je potrebno naći balans između putničkog i željezničkog saobraćaja kako se ne bi međusobno ugrožavali.
“‘Željeznice RS’ treba da budu dio evropskog željezničkog sistema, jer su poslovi koje obavljaju vezani za sve željeznice u okruženju i željeznice zemalja EU”, kazao je Čubrilović. Nezavisne novine

 

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
intervju libor lohman top vazno zeljeznice rs
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakRadnici u Srpskoj dobiju sudski spor, ali ne i pare
Sljedeći članak Novac iz Sinergije izvukli za gradnju zgrada

Povezani članci

Capital teme 05 minuta čitanja

Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

Stav 04 minute čitanja

Plan rasta – plan koji pokreće Bosnu i Hercegovinu

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

5. Decembra 2025. — 16:5505 minuta čitanja

Predložene izmjene Zakona o uređenju prostora i građenju drastično i bez opravdanog razloga centralizuju ključne nadležnosti

Nastavlja se rat banaka i UIO

5. Decembra 2025. — 15:43

Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

5. Decembra 2025. — 14:20

Crveni mulj iz „Alumine“ guta zvornička sela (FOTO/VIDEO)

5. Decembra 2025. — 13:31

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.