BEOGRAD, Slovenci koji posjeduju luksuznije automobile i motore od početka ovog mjeseca plaćaju dodatni porez na svoja vozila.
– U Srbiji bi ovakva mjera bila kontraproduktivna – komentariše za „Novosti“ slovenački „recept“ za dopunsko punjenje budžeta Miloš Petrović, predsjednik Srpske asocijacije uvoznika automobila. – Broj vozila koja spadaju u „premijum“ segment je, za razliku od znatno bogatije Slovenije, samo „kap u moru“. Prošle godine u Srbiji je registrovano samo 1.500 novih luksuznih vozila, što čini manje od pet odsto u odnosu na ukupan broj prodatih automobila.
Ono što bi, u slučaju Srbije, možda dovelo do većih prihoda budžeta, ali i do većeg reda u oblasti uvoza i korišćenja polovnih automobila jeste, prema riječima sagovornika „Novosti“, dodatno oporezivanje starih automobila. U prošloj godini uvezeno oko oko 130.000 polovnih vozila, od kojih je, recimo, oko 2.000 komada iz programa BMV. To je više od ukupnog broja prodatih novih luksuznih vozila u Srbiji.
– Postali smo idealno mjesto u koje Evropa šalje sav svoj otpad na četiri točka – ističe Petrović.
– Po našem zakonu, moguće je uvesti vozilo sa „evro 3“ standardom motora, što znači da možete da kupite automobil iz 1999. godine i da na njega platite samo 2,5 odsto carine i zanemarljivo male eko-takse.
Automobili koji se voze srpskim drumovima u prosjeku su stari oko 15 godina.
– Važno je napomenuti i da je Svjetska zdravstvena organizacija dizel gorivo svrstala u red najkancerogenoznijih supstanci – podsjeća Petrović. – Zato čudno zvuče zahtjevi čelnika naših opština da im se omogući subvencionisanje tog derivata.
Važeći propisi
Trenutno država oporezuje putničke automobile zapremine veće od 2.500 kubika sa 54.000 dinara, dok poređenja radi, vlasnike malolitražnih vozila do 1.300 kubika plaća dažbine 2.010 dinara. I kod motocikala je ta razlika znatna. Porez na skutere do 100 kubika je 1.210, a na „aždaje“ sa hiljadu i više kubika 7.440 dinara. Novosti